Kijk Uit 2 boekt monsterzege

Kijk Uit 2 – Excelsior 1    6 - 0

Vrijdag 4 april 2014 - Het tweede team van Kijk Uit heeft met 6 - 0 uitgehaald tegen Excelsior uit Heemskerk. Hierdoor is het zicht op het kampioenschap nog in beeld. Concurrent Kennemer Combinatie mag volgende week niet meer dan een half puntje verspelen in Hillegom tegen de Uil.
Dat het team uit IJmuiden in vorm is, bleek twee weken geleden. Tegen Zandvoort werd al flink uitgehaald (5 - 1). Maar Excelsior 2 zou andere koek worden, dacht men. Het team kon bij winst zelfs de tweede plaats pakken.
Na een kleine drie uur spelen, beet Barry Broek de spits af. Met vlijmscherp aanvalspel werd Excelsior speler Peter Klok met een onmogelijke stelling geconfronteerd.
Andries Visser volgde op de voet. Henny van Essen verloor een paard uit het oog en het edele dier van Andries genoot zo van zijn vrijheid dat het pionnetjes bleef snoepen.
Daarna was het even afwachten. Onze nestor Jan Geus was druk bezig om gaten te schieten in de verdediging. En inderdaad de stelling van zijn tegenstander veranderde in een langzaam zinkend schip. 3 - 0.
Dick Wijker had inmiddels een pionnetje voorsprong en een redelijke voorsprong in tijd. Dat laatste bracht hem de winst. Zijn tegenstander kwam niet aan de benodigde 36 zetten.
Gregory van den Ende kreeg een ware aanvalsgolf over zich heen. Gregory bleef echter koel en Frans Koopman zag zich genoodzaakt enige pionnen er tegen aan te gooien. Dit sloeg niet door. 5 - 0.
Jan Jansen besloot de memorabele wedstrijd. In een toren-paard eindspel maakte hij het bekwaam af.

Voor gedetailleerde uitslagen en de stand zie de NHSB site.

Andries Visser