Verbeten strijd in het Pasen-damschaaktoernooi

door Jan Apeldoorn (dammer)

Vrijdag 10 april 2009 - Wat is moeilijker: dammen of schaken? De vraag stellen is hem tevens beantwoorden. Schakers vinden dammen moeilijk en de dammers schaken. Hoewel de ene groep geen notie heeft van wat de andere op het bord uitspookt, hebben dergelijke uitspraken geen enkele waarde. Daartegenover kan men stellen dat de denksportbeoefenaren hun eigen sport het mooiste en het interessantste vinden. Een wijs man uit een grijs verleden stelde dat men nooit de vraag stelt of basketballen moeilijker is dan volleyballen. Het is appels met peren vergelijken.

Dammers en schakers in één team Team Hamersma tegen Team Koelemij

Eenmaal per jaar, op de vrijdag voor Pasen, verenigen de dammers van DCIJ en de schakers van Kijk Uit zich om gezamenlijk te strijden voor de vele eieren. Er wordt gespeeld met teams die bestaan uit twee schakers en twee dammers. In de gevormde kwartetten zijn dan plotseling alle verschillen verdwenen en vormt er zich een hecht teamverband.
In totaal kwamen er zeven kwartetten aan de start die door de wedstrijdleider, André Kunst, na veel wikken en wegen en zoekend naar speelsterkte werden samengesteld.
De wedstrijd was ongekend spannend en tot het ingaan van de laatste ronde was nog geenszins duidelijk welk kwartet het toernooi zou winnen. Uiteindelijk was het team van Dick Wijker dat beslag legde op de eerste plaats. Terecht, want het was een goed uitgebalanceerd kwartet met twee jonge spelers: Dick Wijker en Jurrian Fischer gecompleteerd door ervaren spelers als Louw Post en Harry van de Vossen.

Jacqueline Schouten Stella tegen Dana

Bij de schakers waren de absolute uitblinkers met een score van 83%: Louw Post, Sinclair Koelemij, Peter Hamersma en André Kunst. De absolute topscorer werd de dammer Cees van der Vlis met 92%.
Daar waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. En omdat de schakers en de dammers deelnemen nog altijd belangrijker vinden dan winnen waren er voor het laagst geplaatste kwartet mooie troostprijzen. Het succesvolle toernooi werd beëindigd met een daverend applaus voor de winnaars. Het ontlokte bij Patrick de Koning de uitspraak: "Ik wou dat het iedere week Pasen was". Daarmee was tevens het bewijs geleverd dat deze opzet nog tot in lengte van jaren moet worden voortgezet.

Team Wijker de beste

door Louw Post (schaker)

Vrijdag 10 april 2009 - Het was een zenuwachtige en gehaaste avond in het Jan Ligthartgebouw aan de Eksterlaan. Het beroemde snelschaak en -damavondje voor de paaseitjes, met als maximum tijd tien minuten per persoon, werd weer gehouden. De een vindt het prachtig, de ander een straf.
Vele schakers en dammers noemen het zenuwenwerk oftewel stressschaken c.q. dammen en de resultaten zijn er dan ook naar. Bij diverse vorige snelschaaktoernooien verkeerden de mensen met behoorlijke ratings vaak met snelschaken in de onderste regionen.

Jan Apeldoorn kijkt bedenkelijk Cees maakt het Kees moeilijk

Zo ook deze avond. Nadat de teams gevormd waren met een mix van twee schakers en twee dammers ging het los in de speelzaal. Bij sommige partijen liepen de emoties hoog op, schaakklokken bezweken bijna onder de snelle klappen van de spelers, op hoge toon gevoerde gesprekken over al dan niet op tijd zijn met vallende vlaggen, het al dan niet terecht claimen van partijen. Een partij tussen een vader en zoon die elkaar op het bord alswel in de discussie daarna geen millimeter toegaven, zelfs een enkele krachtterm werd vernomen, kortom alle ingrediënten waren aanwezig voor een spannende avond.
Wat een onpartijdige toeschouwer direct op zou vallen was de constatering dat de dammers toch meer relaxte mensen zijn met een rustiger speelwijze dan de schakers.
Het team van Dick Wijker begon slecht in de eerste ronde, slechts twee punten werden behaald. Maar bij de tweede ronde waren de resultaten al beter en vanaf ronde drie ging het crescendo met Dick Wijker, Louw Post, Harry van de Vossen en Jurrian Fischer, met als resultaat dat het team Wijker met ruime voorsprong op de eerste plaats eindigde, mede door het zeer goede spel van dammer Jurrian Fischer

De Paaskampioenen: Dick Wijker, Harry van de Vosse, Jurrian Fischer en Louw Post   Het poedelprijsteam: Piet Kok, Tom van der Vlugt, Nicole Scouten en André Kunst

Met het schaamrood op de kaken moest het team van André Kunst de poedelprijs in ontvangst nemen. Ook andere hooggeplaatste dammers en schakers lieten deze avond steken vallen. Dat is wel weer het leuke van weinig bedenktijd, ook de toppers maken dan fouten.
Uiteraard ging een ieder met de eieren naar huis en het team van Dick Wijker nog met een extra six-pack biertjes voor de Paasdagen.

Gedetailleerde uitslagen

Pl Team Matchpunten Bordpunten  1   2   3   4   5   6   7
1 Team Dick Wijker 9 30   0 1 2 2 2 2
2 Team Sinclair Koelemij 8 26 1   2 1 2 2 0
3 Team Ingmar Visser 7 29 2 0   0 1 2 2
4 Team Sjef Rosier 7 25 0 1 2   1 1 2
5 Team Peter Hamersma 4 21 0 0 1 1   0 2
6 Team Andries Visser 4 18 0 0 0 1 2   1
7 Team André Kunst 3 19 0 2 0 0 0 1

Individuele scores

(Volgens de damtelling, d.w.z. 2 punten voor winst en 1 punt voor remise)

Ptn

dammer   Piet Kok 2 - 6 17% <= aanmoedigingsprijs
schaker Tom van der Vlugt 1 - 6 8% <= aanmoedigingsprijs
damster Nicole Schouten 6 - 6 50% <= aanmoedigingsprijs

Eerste prijs en aanmoedigingsprijs bestonden uit een six-pack bier.