Kijk Uit bereikt halve finale

NHSB bekercompetitie

Met een degelijk overwinning op Anna Paulowna heeft IJmuider schaakclub Kijk Uit de halve finale bereikt in de Noord-Hollandse bekercompetitie. In deze derde ronde trad Kijk Uit aan met de sterkste opstelling, namelijk de vier kopborden van het eerste team uit de bondscompetitie.
Aan bord een speelde Colleen Otten tegen Enrico van Egmond, de sterkste speler van Anna Paulowna. Het liep niet goed af voor Colleen. Door ongeconcentreerd spel werd ze kansloos van het bord gezet. Arent van Nieukerken trok de stand weer gelijk. De meestal in het buitenland verblijvende speler van Kijk Uit was dit keer gelukkig in het land en speelde aan bord drie. Na een Stonewall achtige opening stond de Kijk Uiter minder en maakte ook nog een blunder. In plaats van de blunder af te straffen maakte zijn tegenstander echter een nog grotere blunder en was de partij na enkele zetten beslist in het voordeel van Kijk Uit.

Het bekerteam van Kijk Uit (rechts) tegen het team van Anna Paulowna

Door het verlies aan bord een en met een 1 - 1 stand was het zaak voor de overgebleven twee spelers om minimaal anderhalf punt te scoren. Bij een gelijke stand valt namelijk het resultaat van het laatste bord af.
Peter van Nieuwenhuizen volbracht zijn taak met gemak. Met een pion voorsprong en met meer bedenktijd dan zijn tegenstander haalde hij de volle winst binnen. André Kunst had aan bord twee intussen ook een pion veroverd op zijn tegenstander. In de laatste vijf minuten van de partij offerde hij de pion weer terug om in een gewonnen eindspel terecht te komen. Dit bracht de eindstand op 3 - 1.
Voor de halve finale  zijn ook geplaatst Het Witte Paard uit Zaandijk en HSV De Eenhoorn uit Hoorn die verrassend won van schaakclub Santpoort. De wedstrijd tussen Aalsmeer en De Vennep zal uitmaken wie de resterende plaats zal innemen. Gezien het vertoonde spel en de tegenstanders moet een finaleplaats tot de mogelijkheden behoren.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit (2014)   -   Anna Paulowna (1864)     3 - 1