Resultaten schaakteams Kijk Uit

NHSB bondscompetitie

Zaterdag 24 maart 2007 - Afgelopen week traden de vier teams van schaakclub Kijk Uit aan in de Noord-Hollandse schaakcompetitie.
Het vierde team speelde een derby tegen schaakclub Santpoort. Na winst van Wim Geels en Louwe Post stokte de productie en werd slechts puntenverlies geleden zodat de wedstrijd in een gelijkspel eindigde.
Eerder in de week had het derde team in Nieuw Vennep een gevoelige nederlaag geleden. Geen van de spelers wist tot winst te komen zodat de kampioensaspiraties in de ijskast gezet konden worden.
Het tweede team speelde een thuiswedstrijd tegen de Kennemer Combinatie. Ook hier werd een 2 – 0 voorsprong door winst van Dirk de Waal en Ingmar Visser tenietgedaan door verlies van Jaap Beekhuis en Floor Schoone. Nadat Jan Geus en Andries Visser hadden geremiseerd bracht Dick Wijker door een blunder van zijn tegenstander een belangrijk punt binnen. Helaas werd eerste bord speler Peter Hamersma door zijn jonge tegenstander vakkundig van het bord gezet waardoor de eindstand op 4 – 4 kwam.

1e bordspeelster van Kijk Uit 1: Colleen Otten

De daarop volgende dag was het de beurt aan het eerste team om in Enkhuizen tegen K.T.V. (Kan Tegen Verlies) orde op zaken te stellen. Dat was hard nodig want het team was nog niet uit de degradatiezone. Het eerste punt werd door Sebastiaan van Westerop gescoord. Verlies van Martin de Koning bracht de stand weer in evenwicht. Remises van Peter van Nieuwenhuizen, Jan Geus en Jaap Kramer brachten hier geen verandering in. Vooral de partij van Jaap Kramer trok de aandacht door enkele offers. In tijdnood miste Jaap helaas de winnende zet waarna de partij in remise eindigde. Andre Kunst wist een gewonnen lopereindspel in te gaan dat hij na vijf uur spelen in winst omzette. Sinclair Koelemij lukte het om in een dame-eindspel te komen waar hij weliswaar vijf pionnen meer had, maar waar het onmogelijk was om eeuwig schaak te vermijden. Hoewel de wedstrijd met het kleinst mogelijke werd gewonnen was de overwinning gezien het vertoonde spel wel degelijk verdiend.

André Kunst