Spannende wedstrijd eindigt in gelijkspel

De Uil 1 - Kijk Uit 1    4 - 4

Zaterdagmiddag 3 februari werd in activiteitencentrum "de Hoeksteen" in Hillegom de uiterts spannende schaakmatch tussen schaakclub De Uil en het IJmuidense Kijk Uit gespeeld. Beide team hadden vijf wedstrijdpunten behaald en het onderling treffen moest uitmaken wie zich bij de top kon aansluiten.

Opvallend was bij de start van de belangrijke wedstrijd dat aan vier van de acht borden de beginzetten 1. d4 Pf6 voorkwamen al moet gezegd worden dat het vervolg zeer verschillende was. Aan het eerste bord werd een iets afwijkende opening gespeeld, waar Colleen Otten al snel een (rand)pion won. Naarmate de partij vorderde kwam zwart steeds actiever te staan en na f5 en het inslaan met de zwarte loper op f2 op de 15e zet stond wit niet best. Na een tweede loperoffer vier zetten later op veld g4 stortte de witte verdediging in en scoorde De Uil hun eerste punt (1 - 0).

Gelukkig ging het op bord 5 een stuk beter. Na 15 zetten had Sinclair Koelemij spelend met de witte stukken een prima stelling opgebouwd. Hij had zijn tegenstander "vastgespeeld" op de koningsvleugel. Bovendien bevatte de zwarte stelling van de tegenstander veel zwakke punten:  een dubbele pion op de f-lijn, geen g-pion, een zwakke pion op d6 en kort gerokeerd. Toch vergde het nog zorgvuldig spelen om de winst binnen te halen. Sinclair deed dat door een fraai dameoffer, waarna zwart direct mat ging (1 - 1).

Aan bord 4 speelde André Kunst een mengeling van twee openingen te weten Ben-Oni en Konings-Indisch. Gedurende de hele partij stond André iets minder en na dameruil kwam wit steeds iets beter te staan hetgeen uiteindelijk resulteerde in pionverlies en stukverlies voor André (2 - 1).

Jaap Kramer had een solide partij. De zwartspeler probeerde eerst via f5 en vervolgens met de opmars b5-b4 wit aan te vallen, maar kon geen grip op de stelling krijgen. Jaap speelde dit uitstekende en had een goede stelling. Nadat Jaap zijn paard op d6 kon zetten, kwam zwart in moeilijkheden. Hij offerde de kwaliteit voor actief spel, maar dit lukte slechts ten dele. In de slotfase maakt de zwartspeler een fatale fout waardoor de winst sneller kwam dan verwacht, doordat Jaap zijn tegenstander pardoes mat zette (2 - 2).

Sebastiaan van Westerop speelde een uiterst scherpe Siciliaanse verdediging, waar zijn tegenstander een kwaliteit offerde in de opening. Na enkele zetten was de sfeer van de partij bepaald. Speelt u mee?

1.    e4    c5
2.   Pf3   d6
3.   Pc3   Pf6
4.   e5   dxe5
5.   Pxe5   Dc7
6.   d4   cxd4
7.   Dxd4   a6
8.   g3   Pc6!
9.   Pxc6   Dxc6
10.   Lg5!?   Lg4
11.   Lxf6   gxf6
12.   Dxg4   Dxh1

H. v. Eeuwijk - S. v. Westerop. Stand na 12 ... Dxh1

Gedurende enkele uren stond er een explosieve stelling op het bord waar beide spelers zeer nauwkeurig moesten spelen, omdat een fout maken fataal zou zijn. De tegenstander van Sebastiaan gebruikte wel een uur meer en kwam hierdoor tijdens de tijdnoodfase in grote problemen. Sebastiaan speelde het goed uit, consolideerde zijn kwaliteit voor en stond uiteindelijk gewonnen (2 - 3).

Jan Geus speelde een Hollandse verdediging en maakte een fout waardoor hij een randpion verloor. Vervolgens speelde Jan zeer actief, kwam beter te staan, bood remise aan, dat werd geweigerd werd en verloor op een zeer ongelukkige wijze (3 - 3).

Aan bord 2 kreeg Martin de Koning de van Geet opening tegen zich: 1. Pc3. Het was een positionele partij waar de balans gedurende de gehele partij in evenwicht bleef. In een twee toreneindspel met een gelijk aantal pionnen werd tot remise besloten (3˝ - 3˝ ).

De laatste die nog speelde was Peter van Nieuwenhuizen. Al was het de gehele partij gelijk opgegaan in deze partij, hoopten alle aanwezige Kijk Uiters dat Peter zou winnen. Hij deed dit prima en ging tot het uiterste, maar toen uiteindelijk de tegenstander nog een loper overhield en Peter drie pionnen, bleek dat er geen winst meer inzat. We gingen teleurgesteld naar huis, want er zat meer in.

Niet meer aan denken de volgende keer winnen!!!!!!!!

De Uil 1 (1872)   -   Kijk Uit 1 (1927)     4 - 4
Ad Reijneveld (2096) - Colleen Otten (2040) 1 - 0