Het "goede doel" winnaar schaaktoernooi

Oud voor Nieuw toernooi in beeld

De eerste editie van het 'Oud voor Nieuw'-schaaktoernooi is succesvol verlopen.

Onder het motto "Schaken voor het goede doel" brachten schakers tussen de 6 en 76 jaar geld bijeen voor de stichting Gered Gereedschap. Deze stichting knapt oud gereedschap op om het een nieuw leven te geven in een ontwikkelingsland.

Op vrijdag 29 december organiseerden de schaakverenigingen HWP Haarlem, Santpoort en Kijk Uit dit schaaktoernooi waarin jeugdspelers het opnamen tegen volwassen schakers. De spelers konden tussen de partijen door genieten van gratis oliebollen, appelflappen en een lunch.

Oud tegen jong

Verdeeld over twee groepen streden meer dan dertig schakers tegen elkaar voor de punten.

Pepijn Steenbergen (HWP Haarlem) was de absolute winnaar. Hij schonk zijn prijs weg aan het laagst geeindigde jeugdlid (6 jaar).

Jong tegen oud

Dat de jeugd de toekomst heeft, bleek wel in de A groep, waar de oudere jeugd vanaf 12 jaar enkele gerennomeerde Haarlemse clubspelers van het bord speelde. Wim-Laurens Gravemaker (13) en Jeronimo van der Star (14) van Santpoort eindigden als tweede en derde van 16 spelers.

Voor de jongste jeugdspelers in groep B waren er drie fraaie bekers: Daan Haver(10 jr) en Bas Haver (10) van Santpoort werden eerste en tweede, en Pjotr Tabachnikoff (8) van HWP Haarlem eindigde als derde.

Pjotr Tabachnikoff Bas Haver Daan Haver

De mooiste prijs was voor alle deelnemers toen ze hoorden dat ze bijna tweehonderd euro hadden ingezameld voor de stichting Gered Gereedschap.

Volgend jaar zal de tweede editie plaatsvinden met als doel de opbrengst voor het goede doel te verdubbelen.

Het toernooi werd verspeeld in het ideale onderkomen van het Muziekcentrum Soli in Driehuis.