Kijk Uit in de problemen

Beste leden,

De ontwikkelingen rondom ons clubgebouw zijn in een versnelling geraakt. Nu er voor het Pieter Vermeulen museum een andere locatie is gevonden en een deel van de voorgenomen bezuinigingsplannen niet gehaald dreigt te worden, wordt serieus onderzocht om het gebouw aan de Eksterlaan te verkopen.

Ons clubgebouw Jan Ligthart aan de Eksterlaan

Het is een makkelijke manier om aan geld te komen, want de locatie zal zeker een gewild object zijn voor menig projectontwikkelaar met bouwplannen voor een appartementencomplex.

Om de mogelijkheid van verkoop en herhuisvesting van de betrokken verenigingen te onderzoeken vergadert de commissie Bestuur komende donderdagavond (raadzaal, 19:30 uur).

Wij hebben als bestuur al te kennen gegeven dat we gebruik willen maken van de mogelijkheid de commissie via inspreken voor te lichten over het belang van het denksportcentrum. Het bestuur is van mening dat we duidelijk ons belang moeten positioneren. In de pers wordt hoofdzakelijk gesproken over de damclub terwijl naast DCIJ als huurder van de zaal ook Kijk Uit en de bridge vereniging De Jump gebruikmaken van de zaal.

Zoals we elke week weer kunnen ervaren (en van vele bezoekers horen) heeft de damclub een uitstekende denksportzaal gebouwd die aan alle eisen van een concentratiesport voldoet.

De leden die zich de periode van voor 1999 herinneren kunnen zich ongetwijfeld de vele ongemakken van voorgaande zalen herinneren. De klachten van verengingen t.a.v. het rumoer tijdens clubwedstrijden, het steeds lastiger op te brengen huurbedrag en alle keren dat de zaal niet beschikbaar was wegens bruiloften en andere feesten. En het dramatische dieptepunt in aantal leden.

Als bestuur weten wij dat een goede speelzaal de basis is voor een gezonde vereniging. Kijk Uit is met zijn grote jeugdafdeling op donderdag, de volwassenencompetitie op vrijdag en de clubwedstrijden op zaterdag een belangrijke gebruiker van de zaal.

Het is aan ons om duidelijk te maken dat de eisen van een denksportzaal meer zijn dan een ruimte voor twee stoelen en een tafeltje. Schaken is een concentratiesport en om die concentratie tijdens een clubwedstrijd gedurende 6.5 uur vast te houden stelt eisen aan de omgeving.

Omdat ons eerste team in de landelijke competitie speelt komen onze tegenstanders vaak van grote afstand en zoeken een zaal waar ze een broodje kunnen eten voordat er gespeeld moet worden. ‘s ochtends om 10:00 uur van huis en 's avonds om 21:00 weer thuis is een lange periode.

De analyse na de partij wil men kunnen doen in een ruimte buiten de speelzaal waar de opgekropte emoties na vele uren spelen aan de bar of het analyse tafeltje kunnen worden geuit.

Wij denken dat de Raad een slechte beslissing neemt als ze de enige denksportzaal in de gemeente sluit. Natuurlijk is ook het bestuur van Kijk Uit zich bewust dat het begrotingstekort gedicht moet worden, maar doordat te doen met het sluiten van een unieke speelzaal, vinden wij een slechte en oneerlijke keuze. De gemeente Velsen heeft immers geen andere denksport gelegenheid beschikbaar.

Als denksport vereniging zijn we heel actief en hebben de afgelopen jaren vele evenementen georganiseerd. Te denken valt aan evenementen zoals de jaarlijkse gemeente 4-kamp, het jaarlijkse schoolschaakkampioenschap, de jaarlijkse schaakmatch tegen Newcastle, de schaaktrainingen voor de jeugd en volwassenen en in een recent verleden bijvoorbeeld de organisatie van het Noord Hollands snelschaakkampioenschap en de Nederlandse Bekerfinale. Allemaal evenementen die in de loop van de jaren honderden schakers trokken.

Allemaal evenementen die je alleen als gezonde vereniging kunt volbrengen. En zoals gezegd elke gezonde denksportvereniging begint met een goede speelzaal. Zonder tevreden en enthousiaste leden lukt het niet. Net als een voetbalvereniging een goed grasveld nodig heeft en een tennis vereniging een goede tennisbaan is een speelzaal voor een schaakvereniging essentieel.

Het bestuur denkt IJmuiden te kennen en ziet geen alternatieve zaal die geschikt is. Laten we er donderdagavond voor zorgen dat de commissie onze problemen inziet. We kunnen dat doen via inspreken, maar zeker ook door aanwezig te zijn op de publieke tribune.

Dus ziet u kans op donderdagavond te komen kom dan om 19:30 naar de raadzaal voor de vergadering van de commissie Bestuur. Wilt u inspreken dan kan dat ook en moet u zich voor donderdag 12:00 aanmelden bij mevr. G. Smit (02555) 56 76 28 of met een e-mail naar de griffier (griffier@velsen.nl).

Tot donderdagavond,

Het bestuur van schaakclub Kijk Uit

Laat zien wie wij zijn en bezoek de commissievergadering donderdagavond!