Kijk Uit 3 behaalt verdienstelijk gelijkspel

Kijk Uit 3 - Santpoort 4    2 - 2

Vrijdagavond 18 maart, de avond van de jeugdtalenten. Kijk Uit 3 mocht het in eigen huis opnemen tegen Santpoort 4. Dat het nooit makkelijk is om tegen jeugdspelers te schaken werd deze avond weer bewezen.
Voorafgaand aan de match even de opstellingen doornemen samen met Leo Kruisselbrink, die mij vertelde dat hun derde bordspeler in de file stond en dat daardoor het jeugdtalent Ilias van der Lende bij deze gelegenheid was toegevoegd aan hun 4e team. Toen ik daarna vertelde dat ook wij onze sterspelers moesten missen, (bord 1, Peter Duijn met ziekenhuisverplichtingen en bord 2, Sjef Rosier met een ander toernooi), kwamen wij beiden overeen dat een 2 - 2 eindstand nog niet zo gek zou wezen.
Het werd op bord 2 de partij van de invallers, want wij hadden Jan Bontenbal bereid gevonden om voor ons in te vallen. Ook André Kunst wilde wel fungeren als wedstrijdleider, wat in dank door mij werd aanvaard.

Zoals al vermeld, Jan mocht dus tegen Ilias, en alles leek gelijk op te gaan. Dus vlak voor het eindspel vroeg hij aan mij of een remiseaanbod op zijn plaats zou zijn. Hij kreeg een bevestigend antwoord, maar daarna ging Jan de fout in, zodat het niet werd aangenomen en hij nog even verder moest zweten.
Dan op bord 4 onze jeugdsterspeler Dick Wijker, die speelde met wit tegen Leo Kruisselbrink. Tussen de partijen door wel even met elkaar gepraat, en hij meldde dat hij de pion op h7 zou gaan winnen. Mijn antwoord: "ga zo door, want daarvoor ben je ingehuurd en word je ook betaald." Een goed teken, ook omdat René Koens en ik zelf nog gelijk stonden. Toch nog 2 - 2 dan?

Maar ..... kon een ieder de druk nog aan? Nadat ik mijn zoveelste biertje ging halen (teamleiders eigen), kwam Jan naar mij toe met de mededeling dat hij had verloren, en ik zei hem dat dat kwam door een verkeerde <ik-sla-je-terug-techniek>. "Als je met je koning had terug geslagen, was je precies op tijd bij zijn vrijpion geweest, maar je deed het helaas met je toren". Oké dan, 1 - 0 voor de concollegas uit Santpoort.
Niet veel later kwam Dick naar me toe en meldde dat hij had gewonnen. Het laatste dat ik had gezien was dat zijn vrijpion was gepromoveerd tot dame, dus was de overwinning meer dan terecht. Stand 1 - 1, dus weer even wat adempauze voor René en voor mij, resp. de borden drie en één.

En het geschiedde ..... Mijn opponent, Gijsbert de Bock, kwam met een remiseaanbod, en dat werd ook (helaas) opgevangen door bord 3, die meteen naar met toe kwam en zei, ik citeer: "Als jij remise speelt dan moet ik dus winnen". En op dat moment stond zijn stelling nog gelijk. En wat doe je dan in zo'n geval? Na wat heen en weer geloop van mijn kant tussen de twee borden, besloot ik om nog even door te gaan. Na het afruilen van de paarden kwam ik zelf met het remiseaanbod, want René had zowaar een betere stelling gekregen met een pion voordeel. Maar dat kon Gijsbert op dat moment niet meer aannemen (van zijn kant logisch) en dus weer verder.
In de extra tijd, allebei nog 14 minuten bij ons, zag onze 3e bordspeler de winstcombinatie door een gedwongen dame-afruil te forceren. En zo had hij nog 3 pionnen op rij 4 en 5, met zijn koning erbij, en zijn opponente Natalie van der Lende, nog één pion op rij 3 met de koning op de tweede rij (Natalie speelde met wit). En even later was de overwinning voor onze kant een feit: 2 - 1 voor!! Deze persoonlijke overwinning had René hard nodig, want de partijen daarvoor, onderling en bond, waren niet al te best geweest.

Alleen bord 1 nog over, en toen begon het bij mij te spoken. De kwade geesten en boze magiërs van het vorige seizoen staken hun kop weer op, en ik, Hij die Niet Genoemd mag Worden, stond er helemaal alléén voor, want dé tovenaarsleraar (A. Visser) zat op dat moment op Zweinsteins Hogeschool voor Lasker deelnemers om zelf wat bij te leren.
En het briljante idee van mijn loperoffer deed ik om precies te zijn één zet te vroeg, waardoor ik mijn opponent de gelegenheid gaf om een - voor mij - heel vervelend tussenschaakje te geven, waardoor deze tovenaarsleerling toch heel snel zijn wonderbezem moest pakken om niet ten onder te gaan aan alle boze demonen die dan op mij af zouden komen. Dus ik gaf een hand en vloog heel snel terug naar de minibar, om de papieren te ondertekenen en mijn verdriet te verdrinken. Eindstand 2 - 2.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 3 (1359)   -   Santpoort 4 (1427)     2 - 2
P. de Koning   (1378) - G. de Bock (1506) 0 - 1
J. Bontenbal (1433) - I. van der Lende (1623) 0 - 1
R. Koens (1266) - N. van der Lende   (1331) 1 - 0
D. Wijker (0000) - L. Kruisselbrink (1348) 1 - 0

Rest mij nog een ieder te bedanken voor zijn getoonde moed. Peter heel veel succes met zijn nieuwe knie.
Hopende dat onze Lasker-deelnemers er de volgende match wel weer bij zullen zijn, dus ook ónze tovenaarsleraar, wens ik jullie vanuit mijn speelkamer nog een hoop schaakplezier en tot vrijdag.

Plaatsvervangend teamleider Patrick de Koning