Ik kan het toch proberen?

Keizercompetitie ronde 5

Hoe doet hij het toch? De tovenaar uit Diemen sloeg weer toe! Het duel tussen André Kunst en Sebastiaan van Westerop was een spannende partij waar André zocht naar positionele voordeeltjes en Sebastiaan het spel verlevendigde door continu de combinatie te zoeken. Uiteindelijk ontstond er een positie waar beide spelers niet veel meer konden beginnen. André bood remise aan, echter de tovenaar wilde meer en gaf zijn geheim prijs met het uitspreken van de magische toverspreuk: "Ik kan het toch proberen?!" Slechts enkele zetten later overzag André een eenvoudige combinatie en stond op slag verloren.

Colleen Otten en Peter Hamersma speelden ook een spannende partij. Aanvankelijk leek het er op dat Colleen een makkelijke overwinning ging boeken. Met wit spelend maakte ze optimaal gebruik van de zwaktes in de zwarte pionnenstelling. Peter verdedigde zich slim en wist Colleen te verrassen waardoor de kansen onverwachts keerden. In tijdnood wist Colleen nog fraai allerlei dreigingen in te bouwen waarvoor Peter geen oplossing wist te vinden. Colleen kon daardoor handig naar een remise eindspel afwikkelen.

Colleen Otten tegen Peter Hamersma

In de partij tussen Sinclair Koelemij en Patrick de Koning haalde Sinclair een 200 jaar oude gambiet opening uit de kast. Patrick moest daarom vanaf de vierde zet in de verdediging. Toen hij een paar zetten later een paard weggaf voor twee pionnen was de partij in principe beslist. Sinclair opende de stelling en zette een beslissende aanval in. Toen zwart gedwongen was nog meer materiaal te geven om mat te voorkomen, gaf Patrick zich gewonnen.
Jan Bontenbal opende zijn schaakseizoen met een uitstekende remise tegen Andries Visser. Andries probeerde lange tijd voordeel te krijgen maar Jan bleef fier overeind, een uitstekende partij. Maarten Gouda en Hajo de Vries hadden in de eerste ronden al flink wat klappen opgelopen. Hajo probeerde Maarten te verschalken maar Maarten verdedigde zich goed, hetgeen onvermijdelijk in een remise eindigde.

Hajo de Vries tegen Maarten Gouda

Zo ook de partij tussen René Koens en Peter Duijn. Vanuit een gesloten stelling bestookten ze elkaar. René was tevreden met remise en ging daarom snel op Peter's remiseaanbod in. Het was ook de eerste competitieavond van André Hennipman. In een moeilijke partij tegen Sjef Rosier kreeg André kleine voordeeltjes. Sjef bleef echter actief spelen waardoor remise een logisch resultaat was. Floor Schoone had de pech uitgeloot te worden. De opkomst viel opnieuw tegen. Leuk was het debuut van Jan en André, maar de bondswedstrijd op zaterdag zorgde er voor dat een aantal spelers rust nam ter voorbereiding van de belangrijke wedstrijd tegen het Zwols Schaakgenootschap.

Sinclair Koelemij