Nieuwe successen en nieuwe ideeën

Van de voorzitter

Dit keer geen sombere bespiegelingen maar teamsuccessen en nieuwe ideeën. De teamsuccessen vind je hieronder, met de nieuwe ideeën wil ik beginnen.

Een schaakvereniging is gebaat bij veel leden en vooral schakende leden. Een gezellige clubsfeer werkt als een magneet op nieuwe leden. Voor een leuke gezellige schaakavond zijn denk ik minimaal zo'n 30 schakers nodig. Hoe krijgen we die schakers in een tijd dat mensen zich niet graag voor lange tijd aan een vereniging binden? Een competitie duurt al gauw zo'n 30 ronden, dat is lang, erg lang.Zeker voor mensen die hun week al hebben ingedeeld zonder een schaakavond. Ook zijn er schakers die om verschillende redenen aan de kant staan. Om dit probleem op te lossen zouden we naast de competitie om het clubkampioenschap korte competities kunnen organiseren zoals enkelrondige en dubbelrondige vierkampen. Op deze wijze kan aan spelers die langere tijd weggebleven zijn een interessant alternatief geboden worden en kunnen we oud-leden benaderen om onderling een vierkampje te spelen. Het is een korte verplichting (3 of 6 avonden) in een passende groep vergelijkbare speelsterkte / achtergrond), een verplichting die goed te overzien is. Zo'n competitie hoeft ook niet op opeenvolgende avonden gespeeld te worden, het is primair bedoeld om spelers een leuke schaakpartij te late spelen binnen een groep met gelijke verwachtingen. We kunnen het organiseren voor leden, oud-leden en niet-leden. ik zou graag in de komende maanden willen kijken of we dit kunnen realiseren.
Maar daarvoor heeft het bestuur wel wat feedback van de leden nodig. Is dit een idee waarbij we meer schakers aan het spelen krijgen? Wat zijn de nadelen? Als het gaat om niet-leden en oud-leden gaan we ze dan om een financiële bijdrage vragen? Hoe voorkomen we dat een dergelijke competitie van oud-leden en niet-leden door de schaakbond gezien wordt als "grijze" leden? Genoeg om over na te denken, laat je mening horen!

Kijk Uit 1 verovert weer een punt

Een half glas is soms half vol en soms half leeg. Zo ook het wedstrijdresultaat tegen Wageningen 2. Vooraf was menigeen tevreden met een punt, achteraf had iedereen het gevoel dat er meer in gezeten had. Vier overwinningen en vier nederlagen en de volledige speeltijd van 6½ uur gebruikt. Voor de winst tekenden Colleen, Peter van Nieuwenhuizen, André en Jaap. De nederlagen waren er voor Sebastiaan, Martin, Sinclair en Peter Hamersma. De sleutelpartij bleek de partij van Sinclair. Volgens velen remise, de partij werd echter na 6½ uur verloren. Wageningen 2 hield eerder stand tegen medekoploper HSG 2 en nu dus tegen Kijk Uit. Arent moest verstek laten gaan, de komende wedstrijd tegen BAT Zevenaar is beslissend voor het seizoen: doen we mee voor de titel of eindigen we in de middenmoot?

Kijk Uit 3 wint van Lasker 2

Het derde team van Kijk Uit is het eerste en tweede team in hun succesreeks gevolgd door tegen Lasker 2 hun eerste overwinning te boeken. De 2½ - 1½ overwinning was in meer opzichten bijzonder. Met het debuut van Ingmar Visser maakt Kijk Uit weer een belangrijke stap vooruit. Ik denk dat we heel wat jaren terug moeten om zo'n jonge debutant te kunnen begroeten. Jammer was het dat Ingmar de partij verloor, maar zijn spel gaat nog steeds snel vooruit. Na zijn uitstekende spel in de gemeente4kamp toch weer een goede stap vooruit. De overwinning van Sjef tegen de sterke Krombeen was ook een uitstekende prestatie.

Newcastle

Toch nog even iets over de match tegen Newcastle. Het ziet er naar uit dat de match wordt gespeeld in het weekend van 18 juni 2005. De match wordt in Newcastle gesponsord door het gemeentebestuur van Newcastle: zij stellen de speelruimte en de catering ter beschikking. Vooralsnog gaat het om zo'n 20 borden en we praten nog steeds over de deelname van een klein jeugdteam (ongeveer 5 spelers). Voor het gemeentebestuur is IJmuiden/Velsen niet een aansprekende naam, men zou liever tegen Amsterdam spelen. Als compromis is nu voorgesteld dat we ons Amsterdam Seaport gaan noemen, maar dat kan voor de returnmatch weer problemen opleveren.

Voorzitter Sinclair Koelemij