Uit Dagblad Kennemerland van maandag 1 november 2004

Gemeente Beverwijk heeft weer sterkste schaakploeg

Van onze verslaggever Monne Reitsma

BEVERWIJK - Na een lobby vanuit de Beverwijkse politiek debuteerde zaterdag ook een ploeg van Uitgeest tijdens de jaarlijkse schaakhappening tussen teams uit de IJmondgemeenten. Uitgeest kon de gevestigde orde echter niet omverwerpen, want Beverwijk prolongeerde zonder problemen de titel.

Het gemeentehuis van Beverwijk was zaterdag voor het even het domein van peinzende politici en andere schakers, die de eer van hun gemeenten hoog probeerden te houden. Foto Kees Blokker

Het schaakevenement zag in 1997 het levenslicht. Overigens was Heemskerk daar ook nog niet van de partij. Zij voegde zich in 2000 bij Beverwijk en Velsen. Het duurde tot de achtste editie dat ook de laatste IJmondgemeente aanschoof. Jacques Pauwels, voorzitter van het Uitgeester schaakgenootschap Lasker had zich in het verleden wel afgevraagd waarom Uitgeest niet mee mocht doen, maar is blij nu van de partij te zijn. "De meeste deelnemers vanuit Uitgeest zijn lid van Lasker. Er zijn weinig huisschakers bij. De politiek daarentegen is wel goed vertegenwoordigd. Onder hen bijvoorbeeld wethouder Henk Eilert. Dat komt mede door de inspanningen van raadslid Jan Komen. Van onze club doet de helft mee."
Met de inschrijvingen zat het zaterdag in het Beverwijkse raadhuis toch erg goed. Will van der Laan, één van de organisatoren, laat weten dat er zo'n honderd volwassenen en ruim veertig jeugdschakers van de partij zijn. "Vorig jaar zaten we op zeventig volwassenen. We zijn wel blij met die groei. En ook de gastvrijheid van de gemeente Beverwijk is goed."
Nog voor de eerste partijen lieten Pauwels en collega-bestuurslid Jan Raaphorst weten dat in 2005 het evenement mogelijk in Uitgeest kan worden gehouden. We zijn namelijk nog niet aan de beurt geweest", lacht Pauwels.
De start van het schaaktoernooi verliep traditiegetrouw wat hectisch. Verschillende deelnemers kwamen iets te laat binnen en waren al bijna van het inschrijfbord verdwenen. Maar enkele snelle inschattingen, schakers eigen, werden de laatkomers snel weer opnieuw in een poule gestopt. Na openingswoorden van sportwethouder Fred Mosk, die de verhinderde burgemeester Wetering verving, Wijker Toren voorzitter Ger van 't Veen en wedstrijdleider Frank van der Heijde begon het toernooi een kwartiertje later dan gepland maar al snel heerste een serene rust in het gemeentehuis van Beverwijk. Door de aanzienlijke deelname werd er door de senioren, waarbij opvallend weinig vrouwelijke schakers, gespeeld in zowel de raadszaal als de centrale hal op de eerste verdieping. Het jeugdtoernooi speelde zich af in de kantine.
Na drie partijen per deelnemer werd door de organisatie na wat rekenwerk de eindstand opgemaakt. De omvang van de gemeentelijke afvaardiging speelde daarbij een rol. Uiteindelijk rolde bij de jeugd Velsen met 48 procent als winnaar uit de bus. Beverwijk eindigde als tweede maar in combinatie met de 34 procent bij de volwassenen waren de gastheren toch te sterk voor Velsen en de andere gemeenten. Heemskerk legde beslag op de derde plaats voor Uitgeest.

Eindstand jeugd: 1. Velsen 48 procent, 2. Beverwijk 40, 3. Heemskerk 9 en 4. Uitgeest 3. Volwassenen: 1. Beverwijk 34, 2. Heemskerk, 3. Velsen 20 en 4. Uitgeest 20. Totaal: 1. Beverwijk 74, 2. Velsen 68, 3. Heemskerk 34 en 4. Uitgeest 23.