Verzwakt Kijk Uit 2 verliest van Aalsmeer

Aalsmeer 2 - Kijk Uit 2    6 - 2
Een avond om (niet) snel te vergeten?

Vrijdagavond, 19 maart. Na een heel hoop heen en weer gebel van André Kunst was het 2e team van Kijk Uit klaar om af te reizen naar Aalsmeer. Het 2e team?? Als ik de opstelling goed bekijk is dit volgens mij Kijk Uit 2½. Met vier(!) invallers van ons derde bondsteam hoop je dat er nog 1 matchpunt te halen valt. Met de rating van Aalsmeer op bord 8, 1500+ , en de rating van Kijk Uit op bord 5, nog geen 1500, kan je ook niet veel meer verlangen. Maar de vorige keer dat het 2e team met 3 invallers aan kwam zetten, werd de tegenstander totaal overrompeld en won het 2e zeer gemakkelijk de wedstrijd (6 - 2 als ik het goed heb). Maar met 4 invallers?

Na in één keer goed te zijn gereden kwamen wij aan bij het clubgebouw van de tegenstander. De andere teamgenoten waren op één na al aanwezig. Alleen Lou van Veelen ontbrak nog. Na van Marcel Sondervan de uitgedraaide teamopstelling te hebben gevraagd, en gekregen, ging ik op zoek naar de teamleider van Aalsmeer. Zodoende kon hij de gegevens alvast invullen, zodat als Lou binnen kwam, dat allemaal al geregeld was. Even later was ons team compleet, maar wist Lou niet dat hij was gevraagd vervangend teamleider te zijn voor deze avond. Hij zei dan ook: "Patrick, bij deze ben jij nu de vervanger van de vervanger." Het enige wat je dan eigenlijk moet doen is je teamgenoten oppeppen en uiteindelijk proberen een verslag te maken. Bij deze.

Op bord 1 Jan Geus, die niet echt in 'zijn' spel terecht kwam. Op 2, zijn 'eigen' bord, Lou van Veelen, die wel goed van start ging. Gepromoveerd naar bord 3, Jaap Beekhuis. Dat dit een speler is waar altijd rekening mee moet worden gehouden, is een feit waar ook zijn tegenstander achter kwam. Voor deze gelegenheid op bord 4, Henk van Nieuwenhuizen, ook promoverend, kwam niet in zijn eigen opening terecht, waar hij later ook last van kreeg.
Dan invaller nummer 1, bij het 3e op bord 1 of 2, nu op bord 5, Peter Duijn. Hij zag een leuke combinatie, maar wist niet of hij winnend of verliezend zou zijn. Hij bood dan ook vrij snel bij een gelijkstaand middenspel remise, alleen zijn tegenstander ging daar niet mee akkoord. Op bord 6 dan Maarten Gouda, die tussen opening en middenspel een pion voorkwam. Een goed voorteken? Op het 7e bord mocht ik, Patrick de Koning, plaatsnemen, en dit werd echt een vervangend teamleider tegen vervangend teamleider spel. Elkaar geen duimbreed toegevend kwam er een aardig ingewikkeld middenspel op het 'slachtveld'. En dan, naar mijns inziens, de snelst gepromoveerde speler op bord 8 (vaste reserve voor het 3e), Marcel Sondervan. Deze kwam in de opening al vrij snel onder druk te staan, en het kostte hem erg veel tijd om daar weer een beetje uit te komen.

Maarten Gouda, nog steeds een pion voor, maar met een mank paard op de a-lijn, kon de druk op zijn koningsvleugel niet meer ongedaan maken en moest als eerste opgeven. Helaas, 1 - 0 achter. Dan Peter Duijn, die ook niet meer onder de druk van zijn tegenstander uit kon komen: 2 - 0 achter. Ook Jan Geus kwam steeds meer onder druk te staan, net als bord 4 en 8, maar bord 2 en 3 stonden allebei weer beter. Alleen op mijn bord stond volgens mij qua stelling alles nog gelijk, alleen de tijd zat erg tegen. Zelf nog geen 18 zetten gedaan en nog 25 minuten, terwijl mijn opponent nog ruim 45 minuten de tijd had. Maar goed, nog even verder, misschien maakt iemand een foutje en dan is het gebeurd met één van de twee krijgsheren. Maar na 2 zetten, waar ik zelf, Patrick de Koning, nog 19 minuten over had, en mijn rivaal nog 43, moest ik besluiten om remise aan te bieden, want om op dit niveau nog 17 zetten voor de tijdscontrole uit te moeten voeren in deze tijdsdruk, dat zag ik echt niet zitten. En mijn tegenstander, die zag dat hun Aalsmeer met 2 - 0 voor stond, ging akkoord met remise. Nog steeds 2 punten achter.

Na enige tijd zag ik op het uitslagenbord dat Lou van Veelen gewonnen had, en dat betekende weer wat hoop. Tenslotte nog maar 1 punt verschil nu. Maar toen scheen alles mis te lopen.
Henk van Nieuwenhuizen en Marcel Sondervan kwamen zo veel onder druk te staan, dat het voor beide heren bijna onmogelijk werd om nog remise te maken. Alleen Jaap Beekhuis stond een stuk beter, en Jan Geus maakte op dat moment een grote blunder, zodat ook Jan de stukken op kon ruimen en zijn tegenstander moest feliciteren.
Alleen Marcel Sondervan, Henk van Nieuwenhuizen en Jaap Beekhuis nog over. En helaas voor ons, maar alleen Jaap Beekhuis kon nog een remise maken, en de andere twee krijgsheren moesten hun meerdere erkennen in hun tegenstanders. Uiteindelijk een verlies van 6 - 2.

Peter Duijn kwam tussen de wedstrijden naar me toe en zei: "Het enige wat de invallers moeten doen is minimaal 1 remise maken, en als de vaste spelers van het 2e winnen, dan hebben we het goed gedaan." Hoe anders pakte het uit voor ons. Maar ik zelf ben er stellig van overtuigd, dat als het 2e nagenoeg compleet was geweest, de uitslag andersom had uitgevallen, en het 2e van Kijk Uit de 2 matchpunten had binnengehaald.

Rest mij niets anders dan de 4 invallers te bedanken voor hun getoonde strijdlust, en hopende dat de volgende bondswedstrijd het 2e bondsteam weer nagenoeg compleet zal zijn (want dit is gewoon zonde van de te winnen punten die nu zijn blijven liggen). En André Kunst beterschap toewensend (deze was ziek), hoop ik jullie op de vrijdagavonden weer te mogen ontmoeten.

Aalsmeer 2 (1668)   -   Kijk Uit 2 (1553)     6 - 2
D. Buis (1836) - J. Geus (1696) 1 - 0