Eerste matchpunt voor Kijk Uit

Het Spaarne 3 - Kijk Uit 2    4 - 4

Het tweede team heeft het eerste matchpunt binnengehaald voor Kijk Uit. Tot nu toe hadden al onze teams nog geen wedstrijd gewonnen of gelijk gespeeld. Deze wedstrijd bracht de ommekeer.
Ons team was verzwakt door het uitvallen van 5(!) vaste spelers: Lourens van Veelen, Jaap Beekhuis, Ab van Katwijk, Özden Tuna en Andries Visser waren allen verhinderd. Gelukkig kon ik een beroep doen op 4 spelers uit het derde team: Peter Duijn, Floor Schoone, Arend Boer en Nico Nanne plus Frank Buijck die we nu wel vaste teamspeler mogen noemen. Zodoende traden we eigenlijk met een half tweede en een half derde team aan. Maar gezegd moet worden dat de invallers zich uitstekend van hun taak gekweten hebben. Het "derde" team behaalde een score van 2 uit 4, een lang niet slechte prestatie.
We speelden met digitale klokken. Sommige spelers moeten hier nog even aan wennen, bijvoorbeeld dat de tijd terugloopt en dat de klok de laatste twintig minuten niet meer de uren maar de minuten en seconden laat zien. Bovendien telt de digitale klok automatisch een kwartier bij de tijd op wanneer de tijdscontrole voorbij is. Misschien moeten we op onze clubavond wat vaker oefenen met de digitale klok.

En dan de wedstrijd. Als eerste was Arend Boer klaar. Spelend met wit tegen de Philidor verdediging hanteerde Arend een "Wijdoogen tempo". Maar na een half uur spelen was Arend in een eindspel beland met 4 pionnen achter. Twee van deze vrijpionnen deden hem dan ook spoedig de das om en Arend moest opgeven. 1 - 0.

Invaller Floor Schoone begon goed. Met wit in een gesloten Sicilaan had hij een mooie stelling opgebouwd. Helaas zette hij zijn dame op de diagonaal van de koning die daardoor een makkelijke prooi werd voor een vijandelijke loper. Floor gaf onmiddellijk op. 2 - 0.

Frank Buijck speelde tegen het Schots gambiet. Met fraai drukspel tegen de geďsoleerde pion veroverde Frank een pion. Door een gemeen valletje moest Frank een kwaliteit inleveren plus zijn zuur verdiende pion. Hierna ging het van kwaad tot erger. Zijn koning werd het open veld ingedreven en Frank moest zijn dame geven om mat te voorkomen. Frank gaf onmiddellijk op maar had misschien nog wat kunnen tegenstribbelen. Zijn tegenstander had namelijk bij doorspelen ook zijn dame verloren. 3 - 0.

Hoewel we met 3 - 0 achter stonden, had ik niet het gevoel dat we zouden verliezen. De andere borden stonden namelijk goed tot gewonnen. Alleen Henk van Nieuwenhuizen had het moeilijk aan bord 2. Aan bord 6 speelde Peter Duijn met zwart ook een gesloten Siciliaan. Na de opening begon Peter de witte dame achterna te zitten. Dit resulteerde in een prima stelling waarin de witte loper niet méér deed dan voor pion spelen. Peter won een kwaliteit en even later een vol stuk waarna zijn tegenstandster opgaf. 3 - 1.

Aan het achtste bord speelde Nico Nanne. Nico is laat in het seizoen begonnen en had nog niet zo veel gespeeld (slechts 2 partijen in de onderlinge competitie). Hij begon de partij dan ook met weinig zelfvertrouwen. Gaandeweg de partij kwam dat vertrouwen helemaal terug. Na een damepionopening rokeerde Nico tegen de storm in maar hield zich goed staande. Met toren en dame wist hij de witte stelling binnen te dringen en twee pionnen mee te snoepen. Zonder aarzeling begon hij een van de twee extra pionnen naar voren te dirigeren. Zijn tegenstander was gedwongen een stuk te geven om de pion van promotie af te houden. Geen nood: Nico had nog een extra pion die hetzelfde kunststukje dreigde te flikken. Dat werd zijn tegenstander te veel en gaf op. 3 - 2.

Langzaam knaagden we wat van de achterstand af. De eerste drie borden speelden nog. Aan bord 2 speelde Henk van Nieuwenhuizen met zwart ook al tegen een gesloten Sicilaan die echter overging in een damegambietachtige stelling. Henk werd flink onder druk gezet en moest een enorme verzwakking in zijn pionnenstelling accepteren. De hierdoor ontstane open g-lijn met zijn koning op deze open lijn werd hem fataal en kostte een stuk. Zijn tegenstander schotelde hem zoveel problemen voor dat Henk in verloren stelling door zijn vlag ging. 4 - 2.

Er zat nog slechts remise voor ons in en gezien de stand op de twee overgebleven borden was dat niet onwaarschijnlijk. Aan bord 1 speelde Peter Hamersma de vierde gesloten Sicilaan van deze avond. Met wit speelde hij de Grand Prix variant, een gevaarlijk variant voor zwart als zwart niet actief tegenspeelt. Met sluw spel wist Peter een vijandelijk loper in te sluiten die (helaas) ten koste van drie pionnen werd veroverd.  Echter, in de loop van de partij haalde zijn tegenstandster hetzelfde truukje uit en moest Peter een loper geven, ook tegen drie pionnen. Deze drie pionnen waren de verdediging van de vijandelijke koning die nu naakt in het veld stond. Daar maakte Peter goed gebruik van, won de dame en een zet later was het mat. 4 - 3.

Aan Dick Kruijff de taak om als laatst overgebleven speler de winst binnen te halen om zo een gelijkspel te bewerkstelligen. Dick was goed begonnen en na een damepionopening richtte hij secuur zijn stukken op de kort gerokeerde vijandelijke koning. Met een vreemde toren manoeuvre (Tf3-g3-f3) verloor Dick wat tijd maar daarna ging het weer berg opwaarts. Toen zijn tegenstander zag dat het mis dreigde te lopen bood hij remise aan, speculerend op Dick's tijd die drastisch was geslonken. Dick sloeg dit aanbod natuurlijk af en kon een paar zetten later de koning van zijn tegenstander in ontvangst nemen. 4 - 4.

Ondanks dat ons team was verzwakt hebben we een mooi resultaat behaald mede door onze invallers die bereid waren om op zo korte termijn het tweede team bij staan. Heren, bedankt.

Gedetailleerde uitslagen

Het Spaarne 3 (1556)   -   Kijk Uit 2 (1535)   4 - 4