Kijk Uit 1 in degradatiegevaar

Kijk Uit 1 - A.S.C. 1    3 - 5

Afgelopen zaterdag is het eerste van Kijk Uit er niet in geslaagd om A.S.C. een punt afhandig te maken. Ons eerste team scoort net als de andere bondsteams onder niveau. Misschien een kwestie van solidariteit?
Het sleutelduel tegen Tal in Amsterdam zal de beslissing moeten brengen, als ik de stand juist interpreteer kan een nederlaag van 5 - 3 fataal zijn. Want dan staan Kijk Uit en Tal zowel gelijk in bord- als matchpunten.

Nu nog even een samenvatting van de wedstrijd tegen de schakers uit Alphen aan de Rijn. Op de barbaarse tijd van 12:00 's ochtends met de wintertijd nog in de hersenpan begonnen we met volle moed. Voor A.S.C. stond er niets meer op het spel dus met die wetenschap in het achterhoofd hadden we toch wel een extra zetje in de rug.

Arent van Nieukerken speelde de Caro-Kann opening, volgens mij de Panov variant (jawel lezers! ondergetekende begint het te leren). Arent opereerde uitermate scherp en na een wat mindere zet (te snel gezet volgens Arent) verzandde hij in een moeilijk eindspel. Eenieder had nog vier pionnen, Arent een loper en zijn tegenstander een paard. Doordat Arent een dubbelpion had werd het toch wel moeilijk, te moeilijk bleek achteraf 0 - 1. Een mooie reeks overwinningen van Arent werd zo ruw onderbroken. 0 - 1.

André Kunst aan bord 5 kreeg met het Siciliaans nu eens een koekje van eigen deeg. De witspeler speelde op de derde zet Pg1-e2 en André moest diep nadenken. Meestal fopt André ons met zijn huisvariant, Grand Prix geloof ik is de naam van het obscure spelletje waar hij ons mee tracht te verrassen. Alleen werd André niet van het bord gehaald, sterker nog, zijn tegenstander bood een keer remise aan, wat op dat moment niet aangenomen kon worden, en vluchtte daarna in herhaling van zetten. ˝ - 1˝.

Cor Dekker had een engelstalige tegenstander, misschien niet helemaal toevallig. Cor speelde een opening die ik niet thuis kon brengen, het leek op een Pirc met c5. Helaas kon Cor de partij niet naar zijn hand zetten en we konden opnieuw een nul bijschrijven. ˝ - 2˝.

Sebastiaan van Westerop had wel een hele aparte stelling op het bord getoverd. Na de opening Pf3 b6? (origineel dat wel) besloot Sebastiaan een pion te offeren. Door te proberen allerlei dreigingen in zijn spel te weven gebruikte hij zoveel tijd, 9 zetten in anderhalf uur, daarna mede door de tijdsdruk werd het toch allemaal wat te gecompliceerd en Sebastiaan moest opgeven. Later is door de jongens van A.S.C. de stelling onder het genot van diverse flesjes bier nog eindeloos geanalyseerd. ˝ - 3˝.

Lourens van Veelen op bord 7 speelde ook een Siciliaan en ook Lou werd verrast 1. e4 c5 2. c3 d5 3. exd5 Dxd5 en Lou zou dat voor een tweede keer niet meer spelen, want na al dat fraais uit de opening vond hij zichzelf wat weinig speelruimte hebben. Toch ontworstelde Lou zich aan de druk nam het initiatief over en besliste de partij in zijn voordeel. 1˝ - 3˝.

In de partij van Sinclair Koelemij zag ik vier paarden worstelen om wat grond, later toen de dieren verdwenen waren, ruilde Sinclair's tegenstander zijn dame voor twee torens. Deze beide bouwwerken namen bezit van de laatste lijn. Sinclair probeerde nog met zijn dame eeuwig schaak te forceren, helaas ondanks de tijdnood werd dat alles keurig gepareerd en de wedstrijd was definitief verloren. 1˝ - 4˝.

Peter Hamersma ook in een Siciliaan verwikkelt speelde op zijn derde zet f4. Dat lijkt mij verdacht veel op de variant van de heer Kunst. Peter meldde daarna nog eens fijntjes dat zijn tegenstander moeilijk kon rokeren, (hij deed het toch). Daarna had Peter even een wat mindere periode, maar richtte zichzelf op en nam bezit van driekwart van het schaakbord, zette een mataanval op, die zijn tegenstander niet helemaal begreep (speelde wel heel lang door) en Peter won de partij. 2˝ - 4˝.

De andere Peter uit ons gezelschap, Peter van Nieuwenhuizen speelde ook de Caro-Kann nu met de doorschuifvariant. Voor Peter leek de partij zich niet zo gunstig te ontwikkelen. Zijn tegenstander had pionnen op a, b en c terwijl peter een dubbelpion op b2, b3 had, en beiden hadden nog een loper. Toch bleek er met nauwkeurig verdedigen nog remise in te zitten. Het schaken blijft een wonderlijk spelletje. 3 - 5.

Al dit moois was niet goed genoeg en met dit resultaat moeten we maar hopen dat Kijk Uit in zijn sterkste opstelling tegen Tal kan spelen en het hoofd koel houdt.

Kijk Uit 1 (1921)   -   A.S.C. 1 (1998)     3 - 5
P. van Nieuwenhuizen  (2100) - D. Helvensteijn   (2193) ˝ - ˝
A. van Nieukerken (2062) - D. v.d. Laan (2196) 0 - 1
C. Dekker (2006) - S. Tengely (2109) 0 - 1