Kijk Uit 3 onderuit in Wormerveer

De Pion 2 - Kijk Uit 3    5½ - 2½

De seizoensopening voor Kijk Uit 3 is moeizaam begonnen. Het begon allemaal bijzonder hoopvol. We hoefden nauwelijks te zoeken om op de juiste locatie terecht te komen. Een aantal spelers met een groeiende vorm (Ab van Katwijk, Patrick de Koning) en na onze binnenkomst zei Arend Boer "mijn avond is al geslaagd, we kunnen hier een borrel drinken".

Dus met een positief gevoel namen de spelers plaats achter het bord. Dit gevoel werd nog eens versterkt door het feit dat Ab van Katwijk zijn tegenstander overspeelde. Eerst met een schaakje een stuk winnen. Weliswaar met 2 pionnen minder, maar in zeer korte tijd was dit euvel verholpen en had Ab een pion meer. De tegenstander overzag zijn puinhopen en gaf op. 0 - 1 voor.
Maar… De stand op de andere borden begon me een onaangenaam gevoel te geven: Hajo de Vries een stuk achter, Peter Duijn idem, Patrick de Koning in de verdrukking. En bij de rest was het allemaal niet zo duidelijk.
Helaas werd dit in een kort tijdsbestek bevestigd. Hajo de Vries was eerst zo genereus om een paard weg te schenken en liep toen tot overmaat van ramp in een vork, weg toren. En nadat de dames waren afgeruild zag Hajo het kansloze van zijn missie. 1 - 1.
Peter Duijn onderging hetzelfde lot. Een stuk achter en nadien met een korte combinatie voor onoverkomelijke problemen gesteld. 2 - 1.
Dan Patrick de Koning een pion minder en centrum kwijt. Maar op de een of andere duistere manier had Patrick het gevaar weten te neutraliseren en eindigde de partij in remise. Niet de eerste keer dat Patrick een slechtere stelling weet om te toveren in een remise. Ik wacht met grote spanning af of hij het ook een keer in winst kan omzetten. 2½ - 1½.
Deze 3 borden brachten dus een half punt op. Nog niks verloren dacht ik. Bij Jasper van Tongeren kon het alle kanten op. Bij zijn vader stond het redelijk. René Koens hield zijn tegenstander in bedwang en Arend Boer leek aan de winnende hand.
Maar het onheil kwam over ons heen. Jasper van Tongeren begon onder zware druk te staan. Nadat hij met zijn specialiteit: de Franse opening, een kwaliteit won leek het of Jasper op eenvoudige manier de partij zou winnen, maar zijn strijdmakker rechtte zijn rug en er ontwikkelde zich een onderhoudende partij, waarin Jasper steeds naar de juiste verdediging moest zoeken, en zo zijn stukken op de damevleugel niet kon ontwikkelen. Dat wreekte zich. Opnieuw een punt minder 3½ - 1½.
Arend Boer imiteerde Hajo de Vries, weg knol. Daarna leek het of Arend zou verliezen ook al omdat er een pion dreigde te promoveren. Maar dat een schaakpartij meerdere keren gewonnen moet worden, bevestigde Arend. Hij sleepte er eeuwig schaak uit, zijn tegenstander beduusd achterlatend. 4 - 2.
René Koens was intussen met een pion minder in een wat mindere stelling terechtgekomen. Maar René hield het hoofd koel en haalde het maximale uit zijn partij, remise. 4½ - 2½.
Jos van Tongeren speelde het slotakkoord. Na langzaam te worden weggedrukt, plaatste hij een aanval op de koningstelling, waar volgens mij diverse kansen lagen. Helaas Jos zag ze niet en de aanval liep met een sisser af. Wat later toen Jos uiteindelijk zonder pionnen verder moest (zijn tegenstander had er vier) hield Jos het voor gezien. Eindresultaat 5½ - 2½.

Dat een ongeluk zelden alleen komt blijkt ook uit het volgende. De bar bleek een farce te zijn. Arend en ondergetekende wilden nog even een borreltje drinken, maar de fles diende alleen als decoratie, dan maar een biertje, nee op.
Tot er na enig zeuren toch uit een hoekje twee warme flesjes bier tevoorschijn kwamen.
Als klap op de vuurpijl reden we op de terugweg verkeerd (over Alkmaar).
Dan naar ons clubgebouw, en met een bescheiden groepje namen we nog een afzakkertje. En met de wetenschap dat we niet weggespeeld zijn moet het de volgende wedstrijd wel lukken.

Gedetailleerde uitslagen

De Pion 2  (1489) - Kijk Uit 3 (1340) 5½ - 2½