Nieuw schaakseizoen is begonnen

Afgelopen vrijdagavond is bij schaakclub Kijk Uit het nieuwe schaakseizoen begonnen. De eerste ronde van de keizercompetitie liet zien dat de spelers er weer volop zin in hebben. Slechts drie partijen eindigden in remise en zelfs die kwamen niet zonder slag of stoot tot stand.

Twee nieuwe leden speelden voor het eerst mee, te weten Piet Vons en Maarten Gouda. Beiden moeten hun draai nog vinden in de competitie. Maarten moest het afleggen tegen de inmiddels door de wol geverfde Jos van Tongeren, terwijl Piet geen potten kon breken tegen Jan Bontenbal. Het feit dat beide nieuwelingen met de zwarte stukken speelden, kan als excuus aangevoerd worden. De partij tussen Jasper van Tongeren en Hans Wijdoogen eindigde door het straffe speeltempo van laatstgenoemde al vroeg in remise. In een gelijkstaand toren-loper eindspel was voor beide partijen geen eer meer te behalen. René Koens kon zijn aanvankelijke materiaalvoorsprong niet handhaven en moest zijn meerdere erkennen in de gehaaide Patrick de Koning. Harry Olivier en Peter Hamersma speelden een scherpe partij. Hoewel Peter optisch beter stond door bezit van de open f-lijn, kon hij niet door de verdediging van Harry heen breken. Wegens tijdgebrek werd tot remise besloten. Andries Visser werd geconfronteerd met een stukoffer in zijn partij tegen Colleen Otten. Hoewel dit offer bekend is uit de theorieboeken was dat niet het geval bij beide spelers. In het verdere verloop van de partij bleek Colleen uiteindelijk de sterkste. De partij tussen Peter van Nieuwenhuizen en Sebastiaan van Westerop ging lange tijd gelijk op. Pas in het eindspel wist Peter zijn wil op te leggen aan Sebastiaan. In de laatste twee partijen tussen Nikolai Drel en Dick Kruijff en tussen André Kunst en Sinclair Koelemij verdedigden beide zwartspelers zich met de Leeuw opening. Nikolai kwam in groot voordeel met twee torens voor een dame maar wist dat niet in winst om te zetten. Sinclair nam een stukoffer van André aan maar had dat beter niet kunnen doen. Vier zetten later moest hij opgeven.

Uitslagen 1e ronde

J. van Tongeren sr. - M. Gouda 1 - 0