Zevende ronde schaakcompetitie

De zevende competitieronde van de schaakclub Kijk Uit was een rustige. Het feit dat deze ronde precies tussen een wedstrijd van het eerste team en een wedstrijd van het tweede team inviel had daar ongetwijfeld mee te maken. Desondanks was de speelzaal wederom volledig bezet met schakers en dammers.

Op de schaakborden was spektakel genoeg. Floor Schoone die het na een uitstekende start tegen koploper Gerard Rill moest opnemen, had geen gelukkige avond. Overgeconcentreerd aan het karwei begonnen, maakte hij snel een ernstige fout door in de opening zijn dame te verspelen. Gelukkig voor hem was het slechts een houten model, zodat hij met een kleine nederlaag van 1-0 kon ontsnappen. Gerard Rill nestelt zich steeds vaster op de eerste plaats. Het wachten is op clubkampioen Cor Dekker en veelvoudig kampioene Colleen Otten om Gerard zijn eerste punten afhandig te maken.
Peter Hamersma had iets recht te zetten. In een vooruit gespeelde partij voor het tweede team had hij de avond tevoren verloren, dit is altijd een goede reden om zo snel mogelijk revanche te zoeken. Andries Visser was degene die de aanval moest pareren. Aanvankelijk lukte dat redelijk, maar toen zijn koningstelling verzwakt werd, sloeg Peter hard toe en maakte daarmee een eind aan Andries zijn fraaie serie van drie opeenvolgend overwinningen.

Overzicht2.jpg (62793 bytes)

Een heel boeiende partij was die tussen André Kunst (wit) en Peter van Nieuwenhuizen. Het was de revanche voor de partij uit de eerste ronde. Die eerste partij werd fraai door André (toen met zwart) gewonnen, een goede reden voor Peter dus om er eens goed voor te gaan zitten. In het middenspel offerde Peter een kwaliteit (het verschil tussen een toren en een loper), met als compensatie een geweldige aanval op de door slechts één pion beschermde koning. André verdedigde zich aanvankelijk nauwkeurig en wist de aanval te stoppen via afruil. Tijdens die verwikkelingen moest hij de kwaliteit teruggeven en belandde hij in een moeilijk eindspel. Weliswaar was de materiaal verhouding gelijk, echter André had zijn koning op pad gestuurd om een paar losgebroken pionnen af te stoppen. Hierdoor kon zijn koning moeilijk aan het spel deelnemen. Normaliter voor Peter als eindspelkenner voldoende om naar winst af te wikkelen, echter dit maal ging het mis. In een paardeindspel met ieder twee pionnen, maar met een zeer actieve zwarte koning, maakte Peter een forse fout die hem één van zijn twee boertjes kostte en dan is het niet moeilijk meer remise te maken. Dit omdat een koning en paard tezamen de andere koning nooit mat kan zetten.
Een andere toppartij was die tussen Dick Kruijff en Fetze Walda. Spannend van begin tot eind. Dat het van Fetze moeilijk winnen is weten de IJmuidense schakers al zo’n 47 jaar. De oud-clubkampioen speelt nog steeds een uitstekende schaakpartij. Ook Dick moest de taaie weerstand meerdere keren overwinnen om tenslotte het punt te mogen noteren. Een mooie overwinning.
In het tweede deel van de ranglijst zijn ook een aantal opmerkelijke resultaten geboekt. Zo wist Simon Feijen zijn eerste overwinning van het seizoen te halen. Er zullen er nu ongetwijfeld meer volgen. Want dat hij kan schaken heeft hij in het verleden vaak genoeg aangetoond. Voor Rick de Ronde is het misschien een hard gelag dat hij zijn competitie debuut begint met een paar nederlagen, maar hij is ongetwijfeld sterk genoeg om hier lering uit te trekken. Zijn eerste overwinning zal niet lang op zich laten wachten.
Dat penningmeesters zich meestal niet het kaas van het brood laten eten, zal iedereen wel weten. Zo ook René Koens in een bestuursduel tegen jeugdleider Jos van Tongeren, liet hij zien dat hij zuinig is op zijn schaakstukken. Middels een scherpe aanval zette hij Jos pardoes mat.

Uitslagen:

G. Rill - F. Schoone 1 - 0