Felle strijd om topposities

Een groot aantal spelers van het eerste team van Kijk Uit was niet aanwezig op de wekelijkse clubavond om krachten te sparen voor de bondswedstrijd tegen het Alkmaarse "Lange Rokade" die de dag daarop verspeeld zou worden (zie elders in dit blad). De overige spelers probeerden hier voordeel uit te halen door fel te strijden om de begeerde punten. Dat bleek ook uit de uitslagen: slechts één partij eindigde in remise, de overige partijen kenden allemaal een winnaar.

Rick de Ronde speelde zijn tweede partij tegen routinier Hajo de Vries. Rick, die pas een jaar met de schaaksport bezig is, heeft dit seizoen de overstap gemaakt van de jeugd naar de seniorencompetitie. Hij maakte in deze partij slechts een paar kleine foutjes. Dat kun je je echter niet veroorloven tegen Hajo die de partij dan ook in winst wist om te zetten.
Ab van Katwijk kon het met wit niet bolwerken tegen Henk van Nieuwenhuizen. Na een normaal verlopen opening werd wit langzaam maar zeker van het bord geduwd.
Nico Nanne liet zich weer van zijn beste zijde zien. Om zich optimaal voor te bereiden voor een zware schaakpartij schijnt Nico altijd een dutje te doen voor hij op de clubavond verschijnt. Ook dit keer werkte dit uitstekend. Tegen Arend Boer wist hij via een mooie combinatie materiaal te winnen en de partij.
De partij tussen Jan Bontenbal en jeugdlid Jasper van Tongeren eindigde in remise. Hoewel Jan een loper tegen twee pionnen voor stond, was dit niet voldoende voor de winst.
Jaap Beekhuis speelde zijn eerste partij van het seizoen. Dat Jaap nog wat speelritme moet opdoen, bleek toen hij in een gelijke stand tegen Hans Wijdoogen pardoes een toren weggaf en meteen kon opgeven.
Jos van Tongeren, vader van Jasper van Tongeren, kon het goede voorbeeld van zijn zoon niet volgen en moest zijn meerdere erkennen in Andries Visser. Na een regelmatige partij werd Jos door Andries mat gezet.
Dat je in het schaakspel ook wat geluk moet hebben, bleek uit de volgende twee partijen. In de partij Peter Hamersma versus Dick Kruijff had Dick na goed spel een gewonnen stand bereikt en winst lag voor de hand. Maar Peter wist in het eindspel met twee vrijpionnen tegen een loper alsnog te de winst voor de neus van Dick weg te kapen. Jammer voor Dick, hij had meer verdiend. Hetzelfde gold voor de partij tussen Harry Olivier en Peter Weeren. Peter had een gewonnen stand bereikt maar ook hij wist dat niet in een winstpunt te verzilveren. Sterker nog, hij verloor maar op een waardige manier.
Gerrit Nanne had de pech tegen Cor Dekker in een opening verzeild te raken die Cor uitgebreid bestudeerd had ter voorbereiding van zijn partij tegen Colleen Otten. Gerrit hield lang stand maar moest uiteindelijk toch het hoofd buigen.
De schaaksport is een van de weinige sporten waarin een partij soms niet in één sessie beëindigd wordt. De partij wordt dan afgebroken en de laatste zet wordt onder couvert afgegeven. De spelers kunnen daarna thuis de partij analyseren en op een volgende avond uitspelen. Zo ook André Kunst en Gerard Rill. André had echter niet de beste zet afgegeven terwijl Gerard zijn huiswerk goed gedaan had. Na een half uur was de partij dan ook beslist in het voordeel van Gerard.

C. Dekker - G. Nanne 1 - 0
H. Olivier - P. Weeren 1 - 0
P. Hamersma - D. Kruijff 1 - 0
J. van Tongeren sr. - A. Visser 0 - 1
J. Wijdoogen - J. Beekhuis 1 - 0
J. Bontenbal - J. van Tongeren jr. ½ - ½
N. Nanne - A. Boer 1 - 0
A. van Katwijk - H. van Nieuwenhuizen 0 - 1
R. de Ronde - H. de Vries 0 - 1
A. Kunst - G. Rill 0 - 1 a.p.