Jeugd schaakclub Kijk Uit van start

Jeugdcompetitie ronde 1

Donderdag 21 augustus 2008 - Afgelopen donderdag was het zover, het nieuwe schaakseizoen voor de jeugd begon. Traditioneel werden in het begin van de avond de prijzen van vorig seizoen uitgereikt en kon daarna de eerste ronde van start gaan.

Prijswinnaars van groep 1: Maurits van Rees, Dick Wijker en Ingmar Visser Prijswinnaars van groep 2: Marco Wellinga, Menno Jaspers en Guide de Waal

Als eerste speler begroette Thomas Otte een overwinning met een klassieke jeugdaanval. Dame naar h5, tegenstander Thomas Lichtendaal dacht met g6 de dame weg te jagen, vergat even dat pion e5 ongedekt stond en zag zijn toren op h8 door een dubbele aanval met de dame in de doos verdwijnen.
Jeugdkampioen Ingmar Visser ging sterk van start door Maurits van Rees een stuk afhandig te maken en nadat een Maurits in een penning was gelopen, was het pleit beslecht.
Gregory van den Ende en Guido de Waal maakten er een volwaardige schaakpartij van. In het eindspel bezweek Gregory die een stuk moest prijsgeven.
Thomas Rebel had geen gelukkige dag. Eerst gaf hij zijn dame cadeau aan Mark Scholten, vocht zich toen zeer knap terug en won de dame van Mark. Daarna liet Thomas zich in gelijke stelling verrassen door mat.

Prijswinnaars van groep 3: Armando Noordzij, Fanuel de Klark en Marnix van der Bijl Debutant Job Elsendoorn ontsnapte met remise

Twee debutanten waren naar de eerste clubavond gekomen: Lars Broek en Job Elsendoorn. Lang hielden beiden stand, maar in de slotfase moest Lars de winst aan Lara van Wintersdorff laten en Job ontsnapte tegen Cory van Bellen met pat.
Roelof Stikker speelde een sterke partij tegen Barry Broek. Laatstgenoemde concludeerde na zijn nederlaag "dat het leven zwaar was op het schaakbord".
Tom Noordzij drukte Boy Wu langzaam maar zeker van schaakbord. Terwijl broer Armando tegen Erin Lucassen langzamerhand steeds meer in zwaar weer kwam en tenslotte moest opgeven.
Menno Jaspers hield in het eindspel een paard meer over tegen Marco Wellinga, het was genoeg voor winst.
Anne Dijkman had na een half uur spelen tegen Quinten Otte al haar schaakenergie verbruikt en in een hopeloze stelling gaf Anne op.
Ben Eppink was Bram Zwanenburg te slim af en in de partij tussen Koen van de Velde en Marnix van der Bijl ruilde Koen met een stuk meer zijn torens af waardoor hij de winst kon grijpen.

Andries Visser