Velsense jeugd scoort bij NH schaakkampioenschap

Uit de Jutter van 5 april 2007

Velsen - Zondag 1 april werd in Kromrnenie het Noord-Hollands schaakkampioenschap voor viertallen georganiseerd voor de oudste en de jongste jeugd. Bij de E-categorie (geboren in 1997 of later) speelden twee teams uit Velsen mee. In een toernooi met 20 teams werd gestreden om het Noord-Hollands kampioenschap en vijf plekken voor het Nederlands kampioenschap.

Schaakclub Kijk Uit uit IJmuiden maakte dit seizoen hun debuut op het jeugdteamschaak met een team bestaande uit Maurits van Rees, Roelof Stikker, Daan Koetsier en Thomas Rebel. Kijk Uit begon het toernooi goed met een 4 - 0 overwinning tegen Chesscool 2. De volgende ronde bleek Aalsmeer een maatje te groot, 1 - 3. Daarna volgden een gelijk spel tegen de Waagoren 1 en overwinningen tegen Krommenie en Schaakmat. In de voorlaatste ronde verloren ze kansloos van Heerhugowaard, de latere winnaar. Om zich te kunnen plaatsen voor het NK moesten ze nu winnen van het sterke Santpoort. Een stand van 2 - 2 op het scorebord bracht het team van Kijk Uit echter op een gedeelde vijfde tot en met achtste plaats; op basis van het aantal gewonnen partijen werden ze jammer genoeg achtste.

Maurits van Rees Roelof Stikker Daan Koetzier Thomas Rebel

Schaakclub Santpoort uit Velserbroek was in deze categorie vertegenwoordigd door Sjoerd Haver, Sander Raphaël, Patrick Raphaël en Robin Schutter. Santpoort verloor in de eerste ronde van de latere winnaar, Heerhugowaard, met 1-3. De jongens begonnen hierna aan een mooie reeks ruime overwinningen. De voorlaatste ronde was tegen lijstaanvoerder De Eenhoorn. Op bord 2 tot 4 was de strijd snel beslist en de tussenstand was 2 - 1 voor Santpoort. Op bord 1 vocht Sjoerd tegen de zeer sterke Seréyo Bekkink met twee pionnen achterstand. Door Sjoerds laatste paard te offeren werd een stelling bereikt die niet meer te winnen was: Santpoort won met 2½ - 1½ en kwam in matchpunten gelijk met De Eenhoorn en Heerhugowaard. Plaatsing voor het Nederlands kampioenschap was hiermee verzekerd. Het 2 - 2 gelijkspel tegen Kijk Uit bracht beide teams niets extra: Santpoort bleef staan op een zeer fraaie derde plek, Kijk Uit liep helaas net aan plaatsing voor het NK mis.

De afvaardiging van schaakclub Santpoort in de AB categorie (15 - 20 jaar) bestond uit de tweelingbroers Navarone en Jeronimo van der Star, Nathalie van der Lende en Kevin Dekkers en werd gezien als grote kanshebber, ondanks het feit dat het louter uit eerstejaars B spelers bestaat. Zij hadden een vliegende start: maar liefst driemaal achtereen wonnen zij met 4 - 0. In de daaropvolgende wedstrijd werd de tegenstander slechts één bordpunt toegestaan. Alsof het niets was werd daarna weer een 4 - 0 score neergezet. In de zesde ronde sloeg het overmoedigheidssyndroom toe: een nipte nederlaag van 1½ -2½ was het gevolg. De tussenstand liet zien dat Santpoort al kampioen was. In de laatste ronde stonden ze slechts één remise toe. Met de fenomenale score van 12 matchpunten en 24 bordpunt en op een totaal van 28 konden ze als overtuigend winnaar de kampioensbeker in ontvangst nemen. Zij mogen hun sterke spel in de promotieklasse een vervolg geven.

Het winnende AB-team van schaakclub Santpoort. Vanaf links: Kevin Dekkers, Jeronimo van der Star Nathalie van der Lende en Navarone van der Star

Voor Kijk Uit was dit toernooi een goede kennismaking met het teamschaak en een mooie prestatie. Nadat schaakclub Santpoort onlangs in de C-categorie kampioen werd, werd deze week bekend dat de tweede plek voor het D-team ook voldoende is voor het NK. Door de laatste prestaties van het AB en E-team doet zich het unieke feit voor dat SC Santpoort in alle jeugdcategorieën uit mag komen op landelijk niveau.

Douwe van Rees, Epco van der Lende, Ton Haver
Bewerkt door Karin Dekkers