Een enerverende schaakavond

Jeugdcompetitie ronde 16

Er zijn weleens voetbalcommentatoren die bij het zien van een slechte voetbalwedstrijd het vertoonde voetbal met schaken vergelijken. Voor deze onwetende verslaggevers was een bezoekje afgelopen donderdag aan de Eksterlaan te IJmuiden voldoende om nooit meer de bovenstaande vergelijking te opperen.
Het begon al meteen met vuurwerk. De twee koplopers Dick Wijker en Ingmar Visser, werden zwaar op de proef gesteld. Marcel Geschiere had met een dubbele aanval Ingmar een loper afhandig gemaakt en Siebren Frolich was bezig een stelling op te bouwen waarin Dick nauwelijks nog ontsnappingsmogelijkheden had. Een complete sensatie leek aanstaande, zeker toen Ingmar een volle toren achterkwam en Dick in twee zetten mat leek te gaan. Marcel wikkelde af naar een gewonnen eindspel en voor de tweede maal, na eerder dit seizoen Dick op een nederlaag getrakteerd te hebben, had Marcel een koploper te pakken. Een uitstekende prestatie! Inmiddels dacht Dick nog na over zijn uitzichtloze positie, maar besloot toch maar te zetten en wat er toen gebeurde… het is moeilijk te beschrijven. Tja, we zien het ook wel bij andere sporten. Bijvoorbeeld door een eigen doelpunt in de laatste minuut waardoor een wedstrijd verloren gaat. Siebren verwisselde de twee zetten en gaf meteen op.

Siebren Frolich liet Dick Wijker glippen

Na al dit geweld zou je bijna vergeten dat er ook nog nadere partijen op het programma stonden, waarin er zeker nog wat te genieten viel.
Ramon Wonink speelde tegen Tom Noordzij. Al in de opening plaatste Ramon een vlijmscherpe aanval en Tom liep mat.
Mirjam Visser en Gregory van de Ende hadden een partij waarbij het een tijdje gelijk op ging. Totdat Mirjam het welletjes vond, een scherpe aanval plaatste en Gregory voor onoplosbare problemen stelde. Winst voor Mirjam.
Mark Scholten deed het in zijn partij tegen Iwan Cordia heel behoorlijk. Lange tijd kon hij gelijke tred houden met Iwan. Tot het moment dat er een pion van Iwan dreigde door te breken. Mark kon de oplossing niet vinden en Iwan trok de winst naar zich toe.
Vincent Geschiere zorgde voor de tweede overwinning van de familie deze avond. In een goed gespeelde partij tegen Thomas ontfutselde hij hem zo'n beetje al zijn materiaal, uiteraard goed genoeg voor de winst.
Wim Dijkman had het maar moeilijk met Thomas Lichtendaal. Nadat Wim in de opening een paard had weggeven kwam hij weer knap terug, zodat er een eindspel op het bord kwam dat op het oog gewonnen leek voor Wim. Maar Wim had voor zijn koning geen 'ventieltje' gemaakt en Thomas kreeg de kans om Wim met mat terug te wijzen. Helaas voor Thomas zag hij dit over het hoofd en Wim kon de partij in winst omzetten.
De laatste partij deze avond, en de langste, ging tussen Gizem Erdogan en Boy Wu. Een partij waar de kansen volledig keerden. In het begin speelde Gizem erg goed en Boy verloor veel materieel. Daarna met zoveel voorsprong knapte er iets in Gizem. De gewonnen stelling werd omgezet in een verloren stelling en tegen alle verwachting in kon Boy de punten bijschrijven.

Andries Visser