Dick Wijker blijft winnen

Jeugdcompetitie ronde 21

Opnieuw is Dick er in geslaagd zijn partij te winnen, alweer de achtste op rij. Dick lijkt dan ook op een met pluche beklede zetel naar zijn vierde titel op rij te gaan. Ditmaal moest Dick het opnemen tegen Sean Peters. Sean liet Dick een paar maanden geleden nog ontsnappen door in een gewonnen stelling door zijn tijd heen te gaan, dus Dick was gewaarschuwd. Ook nu ging Sean er weer goed voor zitten, en ging loeren op een wat mindere zet van Dick. Helaas voor Sean, die kwam niet. Langzaam voerde Dick de druk op en Sean moest daarop materiaal weggeven. Nu werkt dat ongeveer als een olievlek. Het onheil wordt steeds groter en er restte Sean dan ook niets anders dan Dick te feliciteren met zijn achtste overwinning op rij.
Nina Schumacher deed bijzondere goede zaken tegen Iwan Cordia. Een foutieve koningszet van Iwan werd door Nina genadeloos afgestraft. Zij won daardoor twee torens en kon de winstpunten bijschrijven. Hierdoor steeg Nina naar de vierde plaats, omdat haar directe concurrent Marcel Geschiere verrassend onderuit ging tegen Koen Christiaan. Koen was met zijn torens op de zevende lijn binnengevallen. Dat deze aanval over het algemeen niet te verdedigen is, ondervond Marcel. De twee torens sloegen zijn koningspionnen weg en met behulp van een loper werd Marcel mat gezet.

Koen Christiaan zette Marcel Geschiere mat

Siebren Frolich won van Jasper Weber. Beide heren hadden na veel heen en weer geruil een vrijpion. Siebren herinnerde zich de lessen over sleutelvelden het beste; met behulp van zijn koning schoof hij met zijn pion langzaam naar het promotieveld en kon daardoor moeiteloos de partij winnen.
Wouter Dekker was niet bij de les. Wouter, al met zijn gedachten bij zijn verjaardag die hij de volgende dag ging vieren, moest het opnemen tegen Rick Mussche. En zoals een echte schaker het aanvoelt als zijn tegenstander er niet echt bij is, haalde Rick zijn herdersmatje maar weer eens van stal. En Wouter in andere sferen liep er niets vermoedend in.
Wim Dijkman moest het opnemen tegen Melissa Cordia. Voor Melissa belangrijk om haar eerste plaats in groep 2 te verdedigen. Het begin was dan ook hoopgevend voor haar. Zij kwam een stuk voor en leek de partij naar zich toe te trekken. Maar Wim begon steeds beter te spelen en won vervolgens het stuk terug en kreeg een enorm overwicht. Dit speelde hij knap uit en won daarna eenvoudig de partij.
Erwin Hendriks die zijn laatste partij speelde voor Kijk Uit (hij gaat voor Excelsior in Heemskerk spelen) nam het op tegen Zev Joosten. Erwin uiteraard gebrand op een goed resultaat won vrij gemakkelijk. Vanaf deze plaats veel wens ik hem veel succes bij zijn nieuwe club.
Thomas Pruiksma nam het op tegen Gizem Erdoğan. Thomas won de partij omdat Gizem met haar koning was gaan wandelen op het midden van het bord. Geen goed idee, want het mat volgde spoedig.
Juriaan Töning speelde tegen Mark Scholten. Beide spelers, onlangs lid geworden van de club, maakten er een spannende partij van. Totdat Mark materiaal begon te winnen en voor Juriaan er geen eer meer was te behalen, winst voor Mark.
De partij tussen Thomas Otte en Chris Pruiksma werd al in het begin beslist door dameverlies van Chris, waardoor Thomas de partij eenvoudig naar zich toetrok.

Andries Visser