Het Kijk Uit trio-schaaktoernooi
voor de jeugd

Uit nieuwsblad IJmuiden

Primeur voor Schaakclub Kijk Uit

VELSEN ZUID - Op 7 september in de Theeschenkerij, Velserbeek 3, te Velsen-Zuid wordt een groot Trio-schaaktoernooi voor de jeugd georganiseerd. Dit is nieuw in Nederland.
Drie jeugdschaakclubs uit de regio gaan aan deze moeilijke schaakvariant meedoen. Zoals u weet is schaken een denksport, en hoort er bij sport publiek. Dus u bent van harte welkom. De wedstrijden beginnen om 19.00 uur en de prijsuitreiking is om 21.00 uur.

Uit weekblad De Jutter

Schaken met z'n drieën tegelijk

Tijdens de laatste bijeenkomst van jeugdschaakclub Kijk Uit voordat de zomervakantie aanbrak, beleefden de jonge spelers een leuke primeur. Voor één keer konden ze gebruik maken van een bijzonder schaakbord, namelijk een exemplaar voor drie personen. De Velsense importeur had het die avond aan de schaakclub uitgeleend om het daar eens te laten uitproberen. Jos van Tongeren, de begeleider van het jonge volkje dat wekelijks in het Snookercentrum aan de Lange Nieuwstraat bij Kijk Uit schaakt, vertelde enthousiast: "Het was vanavond meteen te merken dat deze variant een grote aantrekkingskracht heeft, in ieder geval bij de kinderen met wat meer schaakervaring. Ze stonden zich om de tafel te verdringen. Door het spelen met drie personen ontstaan er veel meer mogelijkheden." De twaalfjarige Jasper: "Het is wel apart om met z'n drieën tegelijk aan het bord te schaken. In het begin was het even moeilijk, maar je speelt met evenveel stukken in de beginopstelling als bij een gewoon schaakspel. Vanuit de ster in het midden moet je dan gaan kiezen welke lijn je gaat volgen." Omdat het iets heel nieuws was, wilde iedereen wel een partijtje spelen op het speciale bord. André, recent lid van Kijk Uit, schaakt sinds twee jaar; hij leerde het spel van zijn vader en broer. Over de nieuwe trio-variant vertelde hij: "Eerst vond ik het een beetje raar; de lopers hebben namelijk een richting meer. Maar omdat je zoiets niet verwacht, vind ik het heel grappig en leuk om het een keer te spelen."
De Velsense onderneming Inter-x-RODIN brengt het schaakspel voor drie personen, dat enkele jaren geleden ontworpen werd door een Pool, op de markt. "Het aardige is dat bij dit spel gewoon de klassieke regels gevolgd worden; de stukken zijn dezelfde en ook het aantal vakken per speelhelft wijkt niet af. Alleen is het een stuk ingewikkelder, omdat je rekening moet houden met de onderlinge aanvallen en verdedigingen van beide tegenspelers", legt de importeur uit, die de variant voor het eerst onder ogen kreeg toen Poolse vrienden het trio-spel als cadeau voor hun schakende kinderen hadden meegenomen. "Ik had deze spelvorm nog nooit eerder gezien en was er meteen van onder de indruk. Het bord bestaat uit drie tegenhelften die dankzij het wat Escher-achtige uitrekken van de middenvakken één geheel vormen.

Er zijn witte, zwarte en rode stukken waarbij de laatste het spel openenen; dan volgt wit, daarna zwart. Net als bij het klassieke schaakspel wordt bij een driemanspartij vanuit de flanken geopereerd: de linkerkant is georiënteerd op de linkerspeler, de rechterkant op de rechterspeler. Het stervormige centrumgebied geeft toegang tot beide flanken van de twee tegenspelers. Wanneer een van de drie deelnemers schaakmat gezet wordt, is het spel afgelopen, waarbij sprake kan zijn van een eenkleurige of een tweekleurige mat; dat laatste houdt in dat bij het schaakmat zetten gebruik gemaakt wordt van de aanwezigheid van stukken van de derde speler." Dit nieuwe trio-schaakspel gaat zeker niet het oude vertrouwde twee-persoonsschaak verdringen; dat zal altijd blijven bestaan. Maar het vormt wel een aardige variant, zeker voor de mensen die houden van ingewikkelder spelen. "Kleine jongens overzien zo'n variant sneller, oudere spelers staan er aanvankelijk wat huiveriger tegenover", aldus Jos van Tongeren. "Vandaar dat we op 7 september ter opening van het seizoen voor de jeugd in de Theeschenkerij in Velsen-Zuid een trio-schaaktoernooi gaan houden waaraan behalve Kijk Uit ook twee andere verenigingen meedoen." De schaakliefhebbers Jasper en André zullen dan ook zeker van de partij zijn.
Bedrijven die nog op zoek zijn naar een bijzonder relatiegeschenk: het driepersoons-schaakbord is een verrassende aanvulling op het bestaande assortiment. Voor meer informatie kan gebeld worden naar de firma in Velsen: 0255-515189.
Dorien Veldman

Uit weekblad Huis aan Huis

Trio-schaaktoernooi van Kijk Uit geslaagd

VELSEN-ZUID - In de sfeervolle theeschenkerij in Velserbeek vond vorige week dinsdag het eerste trioschaaktoernooi in Nederland plaats. Organisator Jos van Tongeren van Schaakclub Kijk Uit had jeugdspelers van VHS, Het Oosten en zijn eigen vereniging hiertoe uitgenodigd. Zij gingen enthousiast aan de slag. Tijdens het spelen doemden er enkele probleempjes op, mede door de onervarenheid met het spel, maar die werden soepel verholpen.

Het door de Pool Luberda ontworpen trio-schaak werd door een inwoner van Velsen eigenlijk bij toeval ontdekt. Als schaakliefhebber zag deze meteen de grote mogelijkheden van het spel en hij introduceerde het in Nederland. Het wordt gespeeld met dezelfde regels als het gewone schaak met dit verschil dat er in partij één winnaar is - degene die een van de beide andere mat zet - één verliezer - degene die mat gezet wordt - en de derde speler die niets wint maar ook niet verliest. Vertaald in punten houdt dat in respectievelijk twee punten, nul punten en één punt. Na drie ronden bleken de spelers van VHS de meeste punten te hebben gescoord. Gastheer Kijk Uit moest genoegen nemen met een derde plaats. De prijzen bestonden uit prachtige kristallen wereldbollen, die het schaken als wereldsport symboliseerden. Al met al was het toernooi een geslaagd initiatief van Kijk Uit, dat gezien het plezier dat de jeugdspelers eraan beleefden zeker navolging verdient.
Ruud Beekman