Interne competitie seizoen 2016-2017

3. Reglement bekercompetitie
4. Opmerking

1. Doel van de bekercompetitie

Het doel van de bekercompetitie is om extra spanning voor alle leden buiten de gebruikelijke keizer competitie te creëren. Dit omdat men ten eerste een extra kans heeft om een prijs te winnen/goed resultaat te bereiken in een jaar. Ten tweede omdat de deelnemers mogelijk tegen spelers spelen waar ze op basis van de keizer competitie onwaarschijnlijk tegen zouden spelen. Voor de leden die helaas niet actief mee kunnen doen in de keizer competitie geeft het hen ten slot de mogelijk om toch hun kwaliteiten te laten zien.

2. Opzet bekercompetitie

De opzet van de beker competitie is als volgt (programma onder voorbehoud).
1e ronde van 32 spelers om en nabij 1 oktober
2e ronde van 16 spelers om en nabij 20 november
3e ronde van 8 spelers om en nabij 1 februari
4e ronde van 4 spelers om en nabij 20 maart

Speler 1 1
Speler 8 0
      Speler 1 0
      Speler 5 1
Speler 4 0
Speler 5 1
            Speler 2 0
Speler 3 0
Speler 6 1
      Speler 6 0
      Speler 2 1
Speler 7 0

Figuur 1. Voorbeeld knock-out systeem met 8 spelers

De finale wordt gespeeld begin mei. Het is de bedoeling dat de finalisten zelf de datum plannen. Dit om zo de andere leden de mogelijk te geven aanwezig te zijn bij de wedstrijd (als zij zelf de keizercompetitie spelen).

3. Reglement bekercompetitie

Elke speler heeft 1½ uur bedenktijd voor 36 zetten. Na deze eerste tijdcontrole is voor het resterende deel van de partij nog 15 minuten per persoon bedenktijd beschikbaar.

4. Opmerking

Het verstellen van de klok mag pas gebeuren ná het vallen van de vlag bij één van beide spelers. Vervolgens worden beide klokken drie kwartier naar voren gezet voor het resterende kwartier bedenktijd. In principe verstellen de spelers zelf de klok. (Dit in tegenstelling tot een bondswedstrijd waar de wedstrijdleiding dit moet doen!)