Interne competitie seizoen 2002-2003

Afmelden en aanvangstijdstip
Regels voor de ronde indeling

Indeling van de partijen

De indeling wordt op de clubavond bekend gemaakt.

Afmelden en aanvangstijdstip

De regel is verplicht afmelden als je niet op de competitie avond aanwezig kunt zijn. Als je niet komt en je hebt je niet afgemeld, dan kost je dat de gebruikelijke 1/3 van je keizerwaarde en zul je dus relatief snel op de ranglijst zakken.

Heb je je reeds afgemeld maar kan toch op het laatste moment nog meespelen (en je bent op tijd) dan wordt geprobeerd je alsnog in te delen. Daarbij wordt wel zoveel mogelijk de gepubliceerde indeling gehandhaaft. Dus er bestaat dan een kans dat je niet kunt spelen, je bent dan automatisch reserve (1/2 keizerwaarde).

Behoor je tot die groep waarbij het pragmatischer is te melden wanneer je wel komt schaken dan kan dat ook. Je meldt je gewoon af voor het seizoen en meldt je weer aan voor de avonden dat je wilt spelen.

Dan wat betreft de aanvang van de ronde. We willen alle partijen om 20:00 uur kunnen starten. Om als wedstrijdleider niet op het laatste moment door allerlei noodzakelijke omzettingen te worden verrast is het noodzakelijk dat je om 19:45 uur aanwezig bent. Lukt dat niet dan kun je altijd een speciale afspraak maken of je afwijkend aanvangstijdstip (bijtijds) melden bij de wedstrijdleiders.

Ingewikkeld? Het went snel, op heel veel verenigingen is deze regel al jarenlang de gewoonste zaak. En als het eenmaal goed loopt zullen we snel de voordelen van de nieuwe regels waarderen.

Regels voor de ronde indeling

In principe is de ranglijst bepalend voor de indeling. Hiervan kan afgeweken worden indien:

1. Een speler een kleursaldo krijgt groter dan +2 of -2;
  2. De regel dat een spelermaximaal 1 keer per 5 ronden kan uitkomen tegen dezelfde tegenstander geldt.
  3. Een andere indeling nodig is ter voorkoming van de punten 1 en 2 voor een van de andere spelers.
  4. In de overige gevallen beslist de wedstrijdleider

De bepaling van de speelkleur wordt als volgt gedaan:

1. Bepalend is het onderlinge kleursaldo.
  2. Is het onderlinge kleursaldo gelijk dan is het totale kleursaldo bepalend. (Gestreefd wordt naar een kleursaldo van 0)
  3. Brengt ook regel 2 geen uitkomst dan krijgt de speler die het laagst op de ranglijst staat wit.
  4. In de overige gevallen beslist de wedstrijdleider.