Mei 1970

door Cor Dekker

Nadat Fischer Petrosjan had verslagen in de match tussen de USSR en de rest van de wereld speelde een twaalftal van de sterkste spelers een onofficieus wereldkampioenschap vluggeren. Op wereldkampioen Spasski na waren alle wereldtoppers aanwezig. Fischer, Tal, Kortschnoj, Petrosjan, Bronstein, Hort, Matulovic, Smyslov, Reshevski, Uhlmann, lvkov en Ostojic.
Laatstgenoemde was een plaatselijke speler uit Herceg Novi waar gespeeld werd. In de jaren 60 was Petrosjan de onbetwiste nummer één op vluggertjes gebied. Donner beschrijft in een van zijn artikelen hoe de nog zeer jonge Fischer steeds maar weer probeert Petrosjan te verslaan op de avonden na een ronde van een toernooi.
"Vooral tegenover Bobby Fischer is hij op zijn best. Aan Bobby is alles dodelijke ernst en onbehagen. Hij is de tweede vluggertjesspeler ter wereld. De andere Russen kan hij wel aan, maar tegenover Petrosjan moet hij keer op keer het loodje leggen. Bobby zint dat niet. Hij wordt steeds onbeheerster en woedender. Hij kan niet toegeven dat hij de zwakkere zou zijn. Petrosjan wordt steeds irritanter. Hij sist afkeurend tussen de tanden en schudt met zijn hoofd bij vrijwel iedere zet die Bobby doet. Belerend heft hij de vinger bij zijn eigen schitterende manoeuvres. Bobby houdt zich goed, maar hij verliest. Bleekgezicht aan de martelpaal. Dat gaat zo door tot iemand Bobby van zijn stoel sleurt om zelf weer eens te spelen en als slachtoffer van Petrosjan te fungeren."
Maar nu is alles anders. Fischer wint het toernooi met 19 punten uit 22 partijen. Tegen Tal, Petrosjan, Matulovic, Smyslov, lvkov en Ostojic wint hij twee keer. Slecht Kortschnoj weet hem een keer te verslaan. Tegen de anderen scoort hij 1½ punt. Gemiddeld gebruikte hij niet meer dan de helft van de toegestane vijf minuten bedenktijd. Na het toernooi baart Fischer opzien door aan de verzamelde pers alle partijen die hij speelde uit zijn hoofd door te geven.
Het volgende toernooi in de Fischer agenda vindt plaats in Rovinj & Zagreb. Dit toernooi wint hij met 13 uit 17. Hij verliest één partij tegen de Joegoslavische meester Kovacevic. Deze speelt Frans tegen Fischer en dat is een opening die Fischer niet erg ligt. Als Kovacevic ook nog met een nieuwtje komt is Fischer onherkenbaar. Na 30 zetten kan hij opgeven. Kortschnoj heeft later aan deze partij nog een saillant detail toegevoegd. De partij werd op een vrije dag gespeeld omdat Fischer principieel niet op zaterdag speelde. In het belendende café volgden Kortschnoj, Petrosjan en de vrouw van Petrosjan de partij. Op zeker ogenblik merkte Kortschnoj op dat Fischer een val had opgezet die hem de dame zou kosten, maar die de partij zou redden. De vrouw van Petrosjan stond op en liep naar de rondwandelende Kovacevic om hem in te lichten!
Misschien is het deze partij wel geweest die Larsen later deed besluiten om in zijn match tegen Fischer Frans te spelen. Helaas voor hem bleek Fischer eindelijk een solide variant te hebben uitgewerkt. De partij tegen Kovacevic verliep als volgt:
Fischer - Kovacevic: 1. e4 e6 2. d4 d5 3. Pc3 Lb4 4. a3 Lxc3 5. bxc3 dxe4 6. Dg4 Pf6 7. Dxg7 Tg8 8. Dh6 Pbd7 (het nieuwtje, normaal was c5) 9. Pe2 b6 10. Lg5 (nu kan de dame moeilijk weg) De7! 11. Dh4 Lb7 12. Pg3 h6! 13. Ld2 0-0-0 14. Le2 Pf8 15. 0-0 Pg6 16. Dxh6 Th8 17. Df5 Tdg8 18. f3 e3!! 19. Lxe3 Pf8 20. Db5 Pd5 21. Kf2 a6 22. Dd3 Txh2 23. Thl Dh4 24. Txh2 Dxh2 25. Pfl Txg2† 26. Ke1 Dh4† 27. Kd2 Pg6 28. Tel Pgf4 29. Lxf4 Pxf4 30. De3 Tf2 0 - 1. De dreiging Pxe2 wint een stuk.